Wednesday, June 23, 2010

Wanita Palestin di Bawah Pendudukan Israel

ki-woman

Rabu, 23/06/2010 – Pusat Pengajian dan Perundingan Al-Zayouna merupakan organisasi Lebanon yang terlibat dalam kajian strategik dan futuristik terhadap masyarakat Arab dan dunia Muslim, (memberi penekanan) terhadap isu Palestin. Pada awal tahun 2010, ia telah menerbitkan siri kedua iaitu “Am I Not a Human”. Sebuah laporan “The suffering of Palesinian Woman Under the Israeli Occupation”, diterangkan seperti di bawah.

Meskipun di bawah ‘penderitaan luar biasa’ yang dialami, wanita-wanita Palestin in isentiasa menujukkan kualiti daya tahan yang luar biasa. Hidup dalam keadaan tekanan dengan kemiskinan, kediaman yang telah diranapkan, tanah yang telah musnah atau diambil alih, kanak-kanak yang sakit, suami yang dipenjarakan, ibu bapa yang dibunuh dan bermacam-macam lagi, Namun, mereka masih meletakkan harapan, untuk memenuhi keperluan harian sosial mereka. Mereka berpartisipasi dalam politk dan harus juga bergelut sepanjang hari. Semenjak 1948 lagi, hak-hak kemanusiaan, keselamatan, kebebasan untuk bergerak dan berekspresi, persekitaran yang sihat dan selamat, juga pendidikan telah dinafikan. Mereka terpaksa menjadi pelarian di bumi sendiri malah di juga peringkat antarabangsa, membawa beban yang melampau kapasaiti upaya wanita biasa.

Di bawah pendudukan Israel ini, mereka terpaksa bergelut setiap hari untuk survival, dan juga bergelut untuk memberikan yang terbaik untuk keluarga dan anak-anak mereka – merekalah pasangan, ibu, penjaga, pejuang, jururawat, buruh dan guru.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah :  faizul

Kredit : http://palestinkini.info/

0 comments: