Thursday, June 24, 2010

" Cukuplah Allah Menjadi Penolong Kami dan Allah Adalah Sebaik-baik Pelindung "

Bismillahirahmanirahim....

Kita percaya dan mengakui bahawa kita beriman kepada Allah swt. tp, adakah kita meletakkan pengharapan dan pergantungan 100% padaNYA?

Apabila ditimpa musibah atau pun ujian, kepada siapakah kita sering mengadu dan berharap? Sering kali perkataan yang dikeluarkan " kenapa aku? kenapa bukan orang lain? " Hati kita seakan2 memberontak dan mempersoalkan tindakanNya. Sememangnya rasa sedih itu tidak salah dan ia merupakan fitrah, tp jangan jadikan fitrah itu sebagai fitnah tanpa kita sedari. Tangisan dan kesedihan yang berpanjangan menunjukkan bahawa hati ini tidak redha dengan ketentuan yang telah ditetapkan.

" Ala, kau cakap senang la...bukan kau yang kena. Aku ni yang rasa.." 

Ya, xdinafikan. tetapi ingatlah wahai sahabat :

MENYERAHKAN SEMUA urusan pada Allah, bertawakal kepadaNya, percaya terhadap janjiNya, redha dgn ketentuanNya, berprasangka baik terhadapNya dan menunggu jalan keluar daripadaNya merupakan buah iman yang paling besar dan merupakan sifat-sifat orang mukmin. Manakala, hamba yang selalu bersandar pada Tuhannya dalam setiap urusan maka dia pasti akan mendapatkan penjagaan, ketenangan, rasa cukup, kekuatan dan pertolongan.



tak teringatkah kita akan sejarah? 

Ketika Nabi Ibrahim dilemparkan ke dlm api yang sedang marak, baginda berkata, "Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung" . Seketika itu juga Allah menjadikan api itu dingin dan menyelamatkan Ibrahim daripada penentangan kaum musyrikin ketika itu.

Manusia sendiri tidak akan mampu menghadapi cubaan dan musibah serta menghilangkan kesusahan kerana mereka merupakan makhluk yang lemah. Akan tetapi, seorang hamba  yang bertawakal, percaya dgn jaminanNya dan serahkan urusan pada Allah, dia lah yang akan mendapat kemenangan dan pertolongan!



" Mereka berkata, ' Wahai Musa! Sesungguhnya di dalam negeri itu ada org2 yg sgt kuat dan kejam, kami tidak akan memasukinya sebelum mereka keluar darinya. Jika mereka keluar dari sana, niscaya kami akan masuk. "

Berkatalah 2 org laki-laki di antara mereka yg bertakwa, yg telah diberi nikmat oleh Allah, " Serbulah mereka melalui pintu gerbang (negeri) itu. Jika kamu memasukinya niscaya kamu akan menang. Dan bertawakallah kamu hanya kepada Allah, jika kamu orang2 yang beriman. "

~Al- Maidah, 22-23~ 



Pertolongan Allah itu sentiasa mengiringi mereka yang berserah kepadaNya dgn penuh keimanan.
Selamat beramal... (^_^)v

0 comments: