Wednesday, June 16, 2010

untuk semua...

Assalamualaikum…..

Kaifa imanukum? Yazid au yankus? iAllah..yazid.
Iman manusia xpernah static..ada masa menaik, ada masa menurun. Itulah hakikat..tp,, kte sebagai hamba perlulah berusaha untuk menjaga iman supaya  menjadi salah seorang hambaNya yang soleh solehah. J

Kali ni sy nak menceritakan kisah 2 org sahabat baik yang sama2 belajar di sebuah university X.

Faqih : Assalamualaikum Amin…. Kenapa muka masam je ni..ada masalah ke?

Amin : Waalaikumussalam  wbt.. Nampak sgt ke? Erm,,, sebenarnya ana ade masalah sikit la.

Faqih : Cakap la apa dia..mane tau ana boleh bantu.

Amin : Ntah la,, ana rasa sedih dgn diri ana sendiri. Ana kalah dengan nafsu. Sepatutnya waktu2 mcm ni la waktu untuk belajar. Sekarang ni kan musim peperiksaan, final pulak 2.

Faqih : eh, kenapa jadi mcm 2? Bukan ke anta ada jadual belajar. Ana tengok ok je..

Amin : Hmm,, planning je lebih. Pelaksanaannya?? Hakikatnya pagi bangun lambat, petang tdo.. malam pulak habiskan masa dengan main internet.  Ana rasa bila ada masa lapang mcm ni, ana banyak habiskan masa dgn perkara yg xsepatutnya.xde mood langsung nak study! Bukan mcm time lecture week dulu.. busy dengan gerak kerja.

Faqih : Ana tahu. Ramai yang mengalami situasi yang sama. Bila dah terlalu busy dengan gerak kerja…ada masa lapang je, rasa nak rehat..balas dendam dgn kesibukan yg lalu. Mcm culture shock la kan. Tp,, anta jgn risau la. Anta kan hebat. Gerak kerja hebat.. pelajaran mesti la hebat jugak kan.

Amin : menyesal la pulak ana terlalu busy dengan gerak kerja.Hasilnya xseberapa pun. Bukannya ramai orang yang ikut atau berubah kearah kebaikan.

Faqih : Anta xboleh ckp mcm 2. Gerak kerja tu kan untuk Islam. Semua event2 yang kte buat untuk bawak diri kte dan org lain ke arah kebaikan, kembali kepada Allah. Cuma bagi ana, setiap event mesti lah ada objektif dan matlamat yang jelas. Kalau gerak kerja je banyak, tp xtahu apa matlamat..ana rasa xperlu. Yang paling penting kualiti bkan kuantiti. Semua ni perlu kembali kepada asas yaitu aqidah. Aqidah atau pun kepercayaan/keyakinan perlu mantap..kerana aqidah yg mantap akan melahirkan seorang yg berakhlak baik. Umpama pokok,, apabila akarnya baik dan sihat, pasti batang dan cabang2nya tumbuh dgn baik. Batang tu pula seterusnya akan menghasilkan buah2 yg segar dan cantik. Apa yang ana cuba sampaikan, akar itu umpama aqidah kita, batang  pula adalah ibadah dan buah-buahan yang cantik itu la akhlak. Mampukah seorang pekebun mendapatkan buah yang cantik jika dia tak perbetulkan dasarnya atau akar pokok tersebut? Sukar bukan.

Begitu juga dengan manusia…

Mampukah seorang daie mengubah sikap buruk seseorang jika kepercayaan orang itu masih samar-samar?
Ana xnafikan kerja dakwah ini memang sukar, tp itu lah tanggungjawab kte semua. Yakmuru anil ma’ruf wa nahau anil munkar ( mengajak kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran).  Ingatlah sahabat, Allah sentiasa bersama org2 yang sabar dan insya Allah ada nilai yang tinggi di sisiNya utk orang yang berjuang di jalanNya.



Amin : Astaghfirullah, ya Allah, ampunkan lah aku atas kata-kataku sebentar tadi. Ana sayang dgn gerak kerja ana, tp cuba anta bg nasihat sikit macam mana nak naikkan semangat ana utk study.

Faqih : Hmm..mcm ni la sahabat. Ingat 1 benda je,kita semua bawa nama dan imej Islam. Sudah tentu kte xnak orang pandang rendah terhadap agama kte. Kita kena tunjukkan contoh yg baik agar Islam dipandang tinggi oleh semua org.

Lagi 1, kte  xmahu  bg fitnah kepada gerak kerja kte. Jangan sampai bila kte fail dalam exam, gerak kerja kte yang dipersalahkan. Sedangkan diri sendiri yang xstudy betul2. Bila ada waktu lapang buang masa dgn benda lain. Apa2 pun semuanya kerana Allah. Ok?  Ana yakin anta boleh!

~ mcm 2 la kisahnya.. faham ke? Harap faham la ye. Klu xfaham, xpe..pelan2..hu3~

Sebagai penutup, sy nak kongsi  1 ayat yg biasa kte semua dengar tp sukar utk diambil pengajaran :

"..Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.." (Surah Ar-Ra'd, 13:11)



~Salam Imtihan dan Selamat Bermujahadah~ (^_^)v

0 comments: