Friday, May 28, 2010

Do you still remember?

Bismillah..

http://www.youtube.com/watch?v=uqfyzXCMbEM

                                        


"I    "If any religion had the chance of ruling over England, nay Europe within the next hundred years, it could be Islam." - George Bernard Shaw
             
         Abu: salam ali...sawadikap
         
         Ali  : waalaikumussalam wbt..kap2
         
        Abu: huih,hebatnyer ko..maner  blaja?aishemen,sebelum aku mengarut dgn lebih panjang...aku nak tahu ape pandangan ko pasal video kat atas..ada link kan,mesti ko dah tengok
         
          Ali: okey jer..lawa!  pakai vegas eh?
         
         Abu:banyakla ko...maksud aku isi dia..aku nak tau apa yg ko pikir
        
          Ali:   hehe..segan aku..pada akula kan,aku yakin satu hari nanti sejarah itu pasti akan berulang..sebab orang islam jika dia sungguh2 amalkan islam dalam hidup dia,dia akan jadi orang yang sangat hebat..
dan islam pasti akan duk kat atas semula..masa tu,sume orang dah izzah dengan islam..sebut je nama2 saintis,pakar2  mesin jugak engineer manusia(doctor) ,sume nama hebat2 itu adalah  ORANG ISLAM, yang mengamalkan islam yang sebenar-benarnya..tapi ali...
        
         Abu:   aku tau..mesti ko nak persoalkan...SIAPA yang akan bekerja untuk menjadikan mende yang begitu  besar ni satu kenyataan kan?
       
         Ali:   air oren tak akan mampu tersedia,walau semua bahan2  dah ada di depan mata..kalo tidak ada orang yang buat
       
        Abu: Islam itu pasti akan naik..samada dengan kita atau tanpa kita sekalipun..samada kita nak berada bersama2  mereka yg berusaha, berjuang,berkorban jiwa,tenaga dan masa untuk merealisasikannya atau bersama dengan golongan yang hanya duduk dan melihat...
      
        Ali:   btul!...tapikan kalo ko benar2 beriman dengan penyataan ini..maksud aku kalo ko betul2 yakin..ko akan sedar ada sesuatu yang lain ko bleh dapat,yang mane konsepnya masih sama..yang  mende ini sebenarnya kita boleh aplikasikan dalam kehidupan kita sehari-hari..
      
       Abu:  aku tak nampak...maksud ko?
         
       Ali:   aku bagi contoh...lepas ko makan megi,pastu mesti ko nak basuh mangkuk yg ko pakai kan?..dah tu ko  Nampak la pulak dalam sink ada  berbelas-belas sudu garpu,orang tinggalkan tak basuh..agak2 nye pe ko buat?
       
        Abu:aku buat2 la tak nampak ..tak pun aku buat la announcement,suruh orang  yg pakai tu basoh sendiri..jadual bertugas kan ader..takdek masa lapang  aku nak buat keje orang lain
       
         Ali:   hah..itu yg ko silap..itu pikiran org biasa2...padahal last2 mende tu pasti tercuci,samada ko yg buat atau orang lain..kalo ko taknak ALLAH akan hantarkan orang lain buat....padahal mende itu bukan payah..sambil2 basuh mangkuk ko skali..pahala kebaikan dapat kat ko gak..lagi satu atleast kalo ko buat,mungkin ko dapat menyelamatkan orang len dari buat keje tak ikhlas,yg buat tapi sambil merungut...dan apa yg lebih penting pastinya  melatih ko menjadi menantu mithali untuk masa depan..tak la raser kekok kalo ko tercampak maner2 umah ,ko tau bila masok dapor pe mende yg kene buat..sebab mende itu sudah jadik kebiasaan ..itu gunanya blaja jauh2 dari family bro!
      
        Abu: yelah2..tapi aku tak makan megi!
      
          Ali: jangan rigid macam DELL  brother! manusia diberi akal..maner2 situasi pun ko bleh aplikasikan,lebih2 lagi dalam satu pergerakan yang bergerak atas dasar islam atau mana-mana organisasi sekalipun..tengok  pada batas kemampuan ko,kalo kau berkemampuan nak buat,just buat..mungkin itu satu-satunya peluang yg ALLAH kasik khas kat ko masa tu..jgn jadik org biasa bro!..jadi org yg luar biasa!
     
        Abu: baik..dah masuk waktu dhuha nih..meh aku azankan,before orang len buat..aku sahut saranan ko..jadi org yg luar biasa
     
         Ali:   Islam melarang seseorang melakukan sesuatu atau berkata sesuatu untuk mentertawakan orang lain atau menyebabkan orang lain tertawa. Contohnya ialah seperti berlawak jenaka di mana seseorang akan berlagak dan mengeluarkan kalimah yang menyebabkan orang lain tertawa.

seorang yang suka berlawak, berjenaka atau berolok-olok supaya orang lain tertawa, balasannya diakhirat ialah dimasukkan ke neraka "Wail". Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Neraka wail itu buat orang yang bercakap-cakap dengan berdusta dan berolok-olok supaya menimbulkan tertawa pada orang ramai, dan neraka wail itu untuk dia." (Hadis dikeluarkan oleh Imam yang tiga: Riwayat Bahaz bin Hakim).(http://www.ukhwah.com/print.php?sid=606)

       Berkata hanya yg baik..kalo tidak,better diam..aku bukan ape Ali,Cuma  bimbang... ALLAH akan hitung tiap2 amalan kita..bukan tiap detik,bukan setiap hari..tapi setiap butir-butir zarah,yg ko sendiri pun x bleh imagine besar mana
        
       Abu: astaghfirullah..sori2,takdek niat..baik,jom kita sama2 perbaiki diri,jadi lebih proaktif untuk menjadi  mukmin yg sejati-menuju kemenangan agung..Ali,ko jangan lupa doakan aku,jangan sisihkan aku dalam hidup ko..tolong buat sesuatu kalo aku salah
         
       Ali:   InsyaAllah..sama2 la kita  
        
        wallahu'alam
      
       p/s-kepada yang bakal menghadapi final exam,selamat berjaya..moga dapat laksanakan tanggungjawab  sebaik mungkin

    
  

3 comments:

Syuhadah said...

assalamualaikum..
peringtan yg sngt wow!bgus..byk yg ade pada diri..apabila memandang sesuatu,pandanglah dgn mata hati dan mata akal..berfikir sebelum buat something..huhu..

Ahmad Akmal said...

'Ibnu Mas'ud meriwayatkan dari Auf bin Abdullah bahawa biasanya rasulullah s.a.w. tidak tertawa melainkan senyum simpul dan tidak suka meleret, iaitu tidak menoleh, kecuali dengan semua wajahnya'

sumber: http://www.ukhwah.com/print.php?sid=606

-itu yang saya dapat dalam post ni. ^^, terima kasih kepada yang meng'update'-

im said...

the power of ukhuwah..

menjadikan kita seorang yang tak berkira

rasa seronok bila dapat selesaikan tugasan

rasa hepi bila dapat bantu teman seperjuangan yg tiba2 ada halangan dari selesaikan tugasan dia

tidak ada sebarang expectation
apalagi harapkan balasan