Tuesday, September 13, 2011

Surat Cinta Itu...

Si gadis remaja itu kelihatan sungguh gembira. Senyumannya melebar hingga ke telinga. Hatinya berbunga-bunga. Bahagia menyapa dirinya. Apa tidaknya, dia baru mengecapi kebahagiaan yang diidamkan; cintanya akhirnya dibalas! Berkali-kali surat cinta yang baru diterimanya itu dikucup-kucup. Surat itu dikirimkan oleh seorang jejaka yang sudah lama diminatinya. Berkali-kali juga dia membaca isi surat itu yang pasti tercatat kata-kata yang penuh puitis dan romantis. Kata-kata yang berbekas di hatinya. Bau harum kertas hijau yang didadanya terhias sekuntum bunga ros merah itu menusuk ke sukmanya.

Sebelah malamnya, kelihatan si gadis tekun di meja tulis. Dia membalas kembali surat cinta itu untuk deberikan kepada jejakanya dengan kata-kata romantis, luahan cinta dan rasa serta janji manis. Sebelum tidur sekali lagi gadis itu menbaca isi surat yang diterimanya siang tadi. Usai itu, dia melipat kembali surat itu lalu memasukkan kembali ke dalam sampul merah jambu dan meletakkannya di bawah bantal. Malam ini tidurnya pasti diwarnai mimpi yang indah-indah. Dan esok pagi-pagi lagi dia akan ke pekan untuk mengirimkan surat kepada jejaka idaman. Ah, besarnya impak surat cinta itu kepada diri gadis itu. Siapa tidak bahagia mendapat surat cinta sebegitu?

Kini, jauh lebih mudah. Dengan satu klik, terus saja surat cinta melalui emel boleh dihantar. Dengan hanya satu klik, semuanya terluah.

Sebenarnya bukan soal kisah cinta mereka yang palsu itu yang ingin penulis kongsikan. Tetapi ada perkara yang lebih besar lagi. InsyaAllah kita akan berbicara perkara yang membangkitkan iman dan mendekatkan diri kita kepada Allah. Berbicara tentang surat cinta untuk kita semua. Surat cinta dari Allah. Apa ya? Sama ada kita sedar atau tidak, atau kita buat-buat tidak sedar, Allah telah mengurniakan kita surat cinta yang paling besar nilainya di sisi kita, iaitu Al-Quran. Benarkah begitu?

Al-Quran adalah kalamullah, yang merupakan mukjizat yang diturunkan dari Allah ke hati Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibril. Ia merupakan wahyu dan itu memberi jaminan bahawa Al-Quran itu sempurna dan bebas daripada sebarang kekurangan sebagaimana yang ada pada kitab selainnya. Setiap yang tertulis di dalamnya adalah kebenaran yang mutlak. Apa yang penting, keasliannya akan terjaga sampai bila-bila, tidak mampu digugat oleh musuh-musuh Islam yang mahu merosakkannya. Ia menjadi rujukan untuk segenap urusan kehidupan dunia mahupun kehidupan selepas ini. Dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara, semua termaktub di dalam Al-Quran.

Al- Quran adalah segala-galanya bagi kita. Al-Quran merupakan sumber cahaya yang menjadi penyuluh jalan kepada hati manusia dikala dirinya terkapai-kapai mencari arah dalam kegelapan. Sebagaimana firman Allah SAW yang bermaksud.

Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya daripada Allah, dan kitab yang menerangkan. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang yang mengikuti keredhaanNya ke jalan keselamatan, dan dengan (kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang itu daripada gelap gelita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizinNya dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus." [QS Al-Maidah, 5:15-16]
Apa kaitannya dengan situasi ini? Mudah saja, cuba kita muhasabah diri dengan evaluasi diri kita, sejauh manakah penghayatan kita terhadap isi dan makna surat cinta yang telah Allah berikan kepada kita. Adakah hati kita berbunga-bunga dan rasa bahagia apabila membaca ayat-ayat yang menggambarkan keindahan Syurga dan adakah hati kita tersentuh betapa dahsyatnya balasan api neraka yang memamah dan menghancurkan isinya?

Sesungguhnya orang-orang yang beriman apabila disebutkan nama Allah gementarlah hati-hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat bertambah iman mereka dan kepada Allah mereka bertawakkal." [QS Al-Anfal, 8:2]

0 comments: