Thursday, January 13, 2011

Laporan Metamorphosis

coklat (1)

 

   Pada awal Muharam 1432, satu program sempena awal tahun Hijrah telah dijalankan, iaitu program Metamorphosis. Acara berlangsung di Ibnu Sina pada seawal jam 7.30 pagi pada hari selasa (7.12.2010).

 

  Berikut adalah tentatif program:

7.30 pagi : Kehadiran

8.00 pg- ucapan alu-aluan MC
8.10 pg- bacaan doa
8.15 pg- tilawah al-Quran
8.30 pg- tayangan video
8.40 pg- ceramah part 1
9.15 pg- break
9.30 pg- ceramah part 2
10.30 pg-sesi pertanyaan
11.00 pg-bersurai

 

  Penceramah jemputan pada hari berkenaan adalah Ustaz Abdul Aziz yang juga merupakan ahli kedutaan Malaysia di Jakarta. Beliau yang berkelulusan dari UKM dalam peringkat ijazah Al-Quran dan Hadis, juga salah seorang pakar rujuk akidah JAKIM.

   Isi ceramah dan ilmu yang dikongsikan pada hari berkenaan menekankan kepada fitrah manusia yang sememangnya ingin berbuat baik dan beragama. Diselitkan juga pengenalan kepada antara agama-agama sesat di Malaysia sebagai pengetahuan peserta agar berhati-hati dalam menilai agama islam yang sebenar.

  Hijrah adalah peristiwa keberangkatan Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya pada tahun 622 masihi dari kota Makkah menuju kota Yathrib, yang kemudia disebut al-Madinah al-Munawwarah. Dalam konteks Islam hari ini pula kita mesti boleh menuangkan nilai-nilai hijrah ke dalam semua aspek kehidupan kita. Sebagaimana manusia yang terus bertambah umurnya, maka saatnya lah setiap berusaha berubah dari kurang baik kepada keadaan yang mana lebih baik dari sehari ke sehari. Perubahan ini meliputi aspek ukhrawi dan juga duniawi.Page7 

 

   Sabda Rasulullah SAW “ Barangsiapa yang hari ini lebih baik dari kemarin, dialah orang yang beruntung. Siapa yang hari ini keadaannya sama dengan hari kemarin mak dia rugi, siapa yang keadaan hari ini lebih buruk dari kemarin, maka dia celaka”

 

   Sepanjang program berlangsung juga, jualan makanan dan juga jualan buku agama  turut diadakan. Alhamdulillah, jualan mendapat sambutan ramai dan rasa syukur juga dipanjatkan kerana dipermudahkan olehNya yang telah melancarkan program pada hari berkenaan. Dan akhir sekali mohon maaf atas sebarang kekurangan berkaitan program ini.

Untuk melihat lebih banyak gambar boleh tekan tab suwarul di atas atau klik disini.

                                                               Dipost oleh unit UDI 

0 comments: