Sunday, November 4, 2012

Laporan I-Give.


Alhamdulillah... Alhamdulillah.. Alhamdulillah.

Selesai sudah acara korban, berjaya sudah program I-Give untuk sesi Korban 1433H.

Bermula dari pengasas yang mulai mendapat ilham, akhirnya setelah setahun menabung dengan Rp 100.000 (RM 40) setiap bulan, seramai 43 orang yang menyertai berhasil menunaikan ibadah korban kali ini, serta kerjasama dari beberapa orang ajk program yang terdiri dari pelajar perubatan Malaysia di UNPAD itu sendiri.

Alhamdulillah kerjasama dengan Pak Fery, pembekal daging korban juga telah membenarkan kami membeli dengan banyak dan secara pukal ibaratnya. Jadi, harga yang kami peroleh lebih murah berbanding tempat lain, dan wang lebihan telah digunakan untuk membuat sijil, cenderamata, kos pengangkutan dan segala kos 'mantainance' demi memperlancarkan program ini.


Pak Fery, merupakan seorang aktivis dakwah yang merupakan ahli gizi, namun juga mengusahakan perniagaan menternak lembu dan kambing di Rancakalong, Sumedang, Bandung, Indonesia.

Beliau sengaja menternak di Rancakalong, dan membiarkan warga kampung mengelola penternakan binatang tersebut demi mencipta satu lagi peluang pekerjaan.

Yang lebih mulia, beliau mahu membina dakwah dan tarbiyah di kampung itu, selain katanya pihak kami secara tidak langsung telah membawa pengajaran yang baik bagi penduduk kampung untuk turut serta menunaikan ibadah korban.
Jika sebelum ini, mungkin beberapa warga kampung mempunyai haiwan penternakan, namun belum pernah menunaikan ibadah korban, kerana kebanyakan haiwan itu hanya untuk dijual.

Proses penyembelihan haiwan korban dilakukan di tiga tempat:
1. Di Panorama, Jatinangor, 1 ekor lembu telah dikorbankan.
2. Di Maulana, Jatinangor. 2 ekor lembu dan 4 ekor kambing telah dikorbankan dan sebagian digunakan untuk majlis makan pada malamnya bagi pelajar Malaysia di UNPAD.
3. Di Rancakalong, Sumedang, Bandung. 2 ekor lembu dan 2 ekor kambing dikorbankan.

Setiap peserta mendapat 1,5kg daging dan selebihnya telah dibahagikan ke penduduk kampung yang tak berkemampuan serta digunakan sebagiannya untuk pelajar muslim Malaysia di UNPAD itu sendiri.

Pengarah program Ahmad Zulfahmi menekankan beberapa perkara:
1. Bagi kami ajk, kami patut berkerja 'as profesional as can'. Makanya segala pengeluaran kos demi program ini oleh kami harus dilapor dan ada pengembaliannya. Selain menguar-uarkan berita baik ini kepada semua. Bukan isu ikhlas menjadi persoalan, tapi menunjukkan Islam dari segala hal.

2. Mengingatkan peserta, moga usaha kecil kita dipandang Allah dan ketahuilah bukan darah daging binatang yang disembelih itu menjadi tuntutan Allah, namu taqwamu... Peringatan juga buat ajk yang bekerja, moga usaha-usaha ini mengajar kita untuk lebih bertaqwa. Dengan izinNya.

Lihat video dokumentari hari penyembelihan haiwan korban:



Video penyembelihan haiwan di Maulana oleh pelajar muslim Malaysia di Universitas Padjadjaran, Bandung, Indonesia. Kali ini, bertemakan 'Pengabdian tanda Keimanan'


Seperti biasa, bagi tahun-tahun sebelumnya, acara korban dilakukan oleh pelajar muslim Malaysia di UNPAD bagi memeriahkan lagi suasana hari kemenangan islam yang disambut bersama. Kerjasama panitian korban dan seluruh pelajar yang terlibat sangat mengagumkan.
Disinilah kami berukhwah, saling mengenal, saling mentaburi erti tema korban kali ini insyaAllah.
Acara bermula dari pagi hingga ke malam dan menerima kunjungan dari pelajar Malaysia di universiti di Bandung yang lain seperti Institut Teknologi Bandung (ITB) dan UIN. Serta kunjungan pihak TV3.
Segala penat lelah kami dibayar dengan kemanisan ukhwah dan doa sahabat semua.
Syabas buat kalian semua!

Akhir sekali, harapannya semoga usaha seperti program baik ini diteruskan.
Terima kasih dan mohon maaf juga dari pihak pengarah buat semua, terutama buat peserta dan ajk yang terlibat.
Semoga Allah membalas setiap dzarah kebaikan kalian.


“Tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha, Ibrahim berkata; ‘Hai anakku,
sesungguhnya aku melihat dalam mimpi menyembelihmu. Maka bagaimana
pendapatmu?’ Ia menjawab;’Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan
kepadamu, Insya ALLÁH kamu akan mendapatiku termasuk orang yang sabar’.” (QS.
As Shaffat; 102)
Begitulah nabi Ibrahim  diuji cintanya kepada Allah setelah memperoleh Nabi Ismail, yang menjadi simbol anugerah Allah setelah lamanya dipohon untuk mendapat cahaya mata oleh Nabi Ibrahim.
Ya, itulah cinta.. Cinta pada Allah.
'wallazi na aamanu, asyaddu hubban lillah" (sesungguhnya orang beriman, sangat cinta kepada Allah) surah albaqarah: ayat 165.

Lebih banyak gambar, mohon lawat Facebook IMAN.

0 comments: