Tuesday, September 18, 2012

Rahsia Ketenangan


Assalamualaikum wbt.

Sebelum meneruskan pembacaan, alangkah baiknya jika kita semua dalam keadaan tenang seperti tajuk yang diberi semoga mendapat input dengan lebih mudah. Okey? Chill je J

Cara-cara ingin hati tenang:

1. Evaluasi diri sendiri; Ingat semula, Muhasabah diri: katakanlah kepada diri ini bahawa, setiap yang berlaku ada rahsia Allah S.W.T. yang disebaliknya untuk kita.  

Seperti contoh:

a) Dalam perjalanan ke kuliah, tiba-tiba datang seekor burung di atas kita tanpa kita sedari, lalu terkena tahinya di kepala kita. Apalagi, kita pun terus rasa nak maki kepada burung tu kan. Tapi, jangan cepat melatah. Mungkin di sini kita ingin diselamatkan Allah dari apa-apa kemalangan atau ujian seperti jatuh longkang  jika kita teruskan perjalan tadi. Ataupun ingin diselamatkan dari melakukan dosa seperti mengumpat lalu Allah alihkan perhatian kita.

Contoh yang kedua:

b) Sewaktu kita baru mengangkat takbir pada permulaan solat, sudah pun merasa khusyuk membacakan doa iftitah, tiba-tiba datanglah seekor kucing mengeluarkan satu cecair yang boleh tahan bau hancingnya dan terkena kaki ataupun telekung bagi akhwat. Sekaligus, membatalkan solat kita itu. Panas hati tidak kepalang. Tapi jangan. Lihatlah kembali kepada mukanya yang comel dan innocent itu pasti akan meredakan semula kemarahan kalian. InsyaAllah. Di sini mungkin Allah juga ingin mengingatkan tentang telekung itu yang sudah berbulan-bulan pinjam di masjid ataupun kepunyaan orang yang harus dipulangkan dengan segera ataupun mungkin kita telahpun hilang air wudhu’ tanpa kita sedari.

2. Kerap menunaikan solat sunat taubat

عن أبي بكر رضي الله عنه أنه قال: "سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " ما من عبد يذنب ذنباً فيُحسِنُ الطهور ثم يقوم فيصلي ركعتين ثم يستغفر الله إلا غفر الله له " ثم قرأ هذه الآية {وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ} آل عمران: الآية 135 . رواه أبو داود (1521) وهو حديث حسن.

Daripada Abu Bakar RA katanya : Aku dengar Rasulullah SAW bersabda: “Tiada seorang hamba itu melakukan suatu dosa, lalu dia mengelokkan bersucinya (berwuduk) kemudian dia berdiri dan bersolat dua rakaat, kemudian dia beristighfar kepada Allah, melainkan Allah akan mengampunkan dosanya”. Kemudian baginda membaca ayat ini: “Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)”.
(Riwayat Abu Dawud - hadith hasan)

Mungkin ada satu ketika kita berada dalam keadaan yang resah gelisah, tidak boleh duduk diam yang boleh jadi kita alpa yang kita ada melakukan kesalahan padaNya ataupun kepada keluarga, rakan-rakan atau mungkin juga persekitaran. Ini adalah salah satu cara yang mudah dan boleh dilakukan dimana-mana dan pada bila-bila masa sahaja supaya kita menjadi lebih tenang iaitu mendekatkan diri kepadaNya.

3. Cukuplah Allah sebagai penolong kita

                Kita harus YAKIN! Bahawa Allah selayaknya yang boleh membantu kita. Tak mungkin Allah akan abaikan kita. Segala-galanya yang diberi dan yang wujud di dunia ini adalah milik Allah, jadi janganlah sandarkan pada yang lain selain Allah. Walaupun ini adalah yang paling susah, tetapi kita harus usahakan supaya kita betul-betul beriman kepada yang Esa.

Capailah sampai satu tingkat iman ini, apabila mereka akan mengucap kalimah ‘Alhamdulillah’ ketika mendapat musibah. Setiap urusan kita mohon pertolongan dari Allah. Jangan ada ragu walau sedikit pun. Yakin pada Allah. Allah akan memberi rezeki yang tidak disangka-sangka kepada kita. 


0 comments: