Saturday, August 4, 2012

3 TAHAP IKHLAS


Assalammuaikum wbt

Baiklah, kali ini kami cuba membawakan kepada anda semua para pembaca blog IMAN tentang apa itu 3 tahap ikhlas . Jom baca cerita yang disediakan, dan cuba menilai diri kita dimana tahap keikhlasan kita....


“Zaki, aku ada benda la nak tanya kat kau ni?” Izat, tiba-tiba bersuara. Cuma tinggal diorang berdua je dekat dalam study room, yang lain semua dah masuk bilik.
Dialihkan muka daripada buku The Romanticism yang dah dekat sebulan baca masih tak habis-habis. “Nak tanya pe?”
“Aku teringat la kan, dulu waktu lower form aku ada dengar yang kita ni tak boleh buat ibadah atas dasar sebab nak dapat pahala tu sendiri, betul ke?”
Fikir. “Jap eh.” Macam pernah dengar je benda ni. Aha… “Ehm… Haritu aku ada tengok satu program tv ni. Nama program tu tak silap aku, 30 minit bersama Ustaz Don Daniyal. Dekat situ ustaz tu ada la cerita pasal tiga tahap ikhlas. Kau ada tengok tak?”

Geleng.

“Camni… ustaz tu cakap, kalau ikut imam Ghazali, ikhlas tu ada tiga iaitu tahap seorang hamba, tahap seorang pedagang dan tahap seorang kekasih. Kalau tahap seorang hamba ni, contoh dia macam bila kita buat sesuatu sebab kita takut tuan kita marah.”

“Ooo… jadi selama ni bila aku sembahyang sebab takut kena seksa dekat akhirat nanti, kira ikhlas la ek?”
“Yup betul la tu... Yang kau tanya tadi, pasal kalau kita buat ibadah sebab nak dapat pahala, itu termasuk dalam tahap yang kedua, tahap seorang pedagang. Kita buat something untuk mendapatkan benefit kepada kita pulak. So takde masalah la kalau kau solat sebab nak dapat pahala. Itu pun dah dikira ikhlas.”
“Ooo…”Muncung je mulut Izat mendengar penjelasan Zaki. “Tahap ketiga pulak?”

“Kalau tahap ketiga ni la yang paling tinggi, sebab kita buat atas dasar sebagai seorang kekasih. Kita buat ibadah sebab kita cintakan Allah, sebab kita sayang hubungan kita dengan Allah.”
“Okeyh. Aku dah faham.” Sengih. “Hebat la kau, rilek je cerita pasal benda-benda camni.”

Senyum. “Takde la, aku pun kebetulan haritu tengok kat tv je. Kalau tak, harapan la nak jawab. Dah..dah… Pergi buat homework kau tu, esok kalau kena marah sebab tak siap jangan nak mengadu kat aku lak.” Zaki dah kembali menghadap buku The Romanticism tulisan Harun Yahya ditangan.
“Baik bos.”

“Tinggalkan amal kerana manusia adalah riya’,
buat amal kerana manusia adalah syirik,
tinggalkan kedua-duanya adalah ikhlas.” – Fudhail bin Iyadh


0 comments: