Wednesday, June 29, 2011

Iftar Jam'ie & Israk Mikraj


Assalamualaikum w.b.t

      Alhamdulillah, semalam iaitu Selasa, 28 Jun 2011 telah dijalankan sebuah program iaitu Iftar Jam'ie dan Isarak Mikrah sempena peristiwa Israk mikraj, 27 Rejab di Masjid As-Syifaa'. Program bermula dengan ketibaan pelajar-pelajar dan seterusnya majlis berbuka puasa atau iftar jam'ie. Seterusnya, dilanjutkan dengan solat maghrib berjamaah dan sedikit tayangan video. Setelah itu, solat isyak berjamaah dan diteruskan dengan ceramah oleh Ustaz Rofiqi.

         Ceramah yang disampaikan amat menarik dan berkisarkan tentang kejadian semasa Israk Mikraj itu sendiri dan bagaimana Rasulullah menyaksikan sebahagian kehidupan akhirat yang boleh dijadikan pengajaran kepada. Selain itu, ia membuktikan kekuasaan Allah yang boleh disaksikan melalui peristiwa yang dianggap mustahil untuk berlaku kecuali dengan kuasa Allah s.w.t. dan seharusnya kita dapat menilai keimanan kita dengan keyakinan kita terhadap kebesaran Allah seperti tema Israk Mikraj kali ini. Sesungguhnya banyak pengajaran yang boleh kita ambil daripada peristiwa bersejarah dan penting ini.

          Setelah itu, program di akhiri dengan penyampaian cenderamata kepada ustaz. Halaqah kecil tidak dapat dijalankan seperti yang dijadualkan kerana kekangan masa. Walaupun begitu, diharapkan setiap yang hadir mendapat sedikit sebanyak manfaat daripada program yang dijalankan ini.




gambar klik sini

0 comments: