Thursday, May 12, 2011

Nasihat, Apa itu?

 " Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar - benar berada dalam kerugian. Kecuali orang -orang yang beriman dan mengerjakan amal salih, serta nasihat - menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. " QS Al - Asr, 103: 1-3
  Kalau baca surah ini dalam bahasa Arabnya, pasti akan menyebut 'tawashau', bererti saling berpesan, saling berwasiat. Tetapi dalam bahasa kita, Bahasa Malaysia/Indonesia lebih memilih kata nasihat sebagai padanan untuk kerja saling mengingatkan dalam kebenaran, kesabaran dan kasih sayang itu. Tetapi apakah sebenarnya erti dari nasihat jika merujuk kepada bahasa asalnya (Bahasa Arab)?

  Ada sebuah hadis yang menyertakan nama 'An Nashiha(t)' dengan kedudukan begitu penting. Rasullullah menjadikannya sebagai definisi dari agama.
Dari Tamim ibn Aus Ad-Dari r.a. Nabi saw pernah bersabda, "Agama adalah nasihat." Para sahabat lalu bertanya, "Untuk siapa Ya Rasullullah?" Beliau menjawab, "Untuk Allah, untuk KitabNya, untuk RasulNya, dan untuk para pemimpin kaum Muslimin beserta seluruh orang awamnya." HR Muslim.
 Ha, apa maksud nasihat dalam hadis ni?

  Imam Al-Khaththabi menjelaskan bahawa asal kata nasihat adalah "nashaha-yanshahu" yang bererti memurnikan. "Jika seseorang mengatakan نصحت العسل ('Nashahtu al 'Asl)," itu bererti 'Aku memurnikan madu dengan memisahkannya dari lilin'.

  Maka kata "An-Nashiha(t)" ertinya bukanlah sama persis dengan kata nasihat seperti yang kita fahami dalam Bahasa Malaysia/Indonesia, melainkan lebih bermakna kemurnian dan ketulusan.

 Maka agama adalah ketulusan untuk Allah, ketulusan untuk KitabNya, ketulusan untuk Rasulnya, dan ketulusan untuk para pemimpin kaum Muslimin beserta seluruh orang awamnya.

*dipetik dan diubahsuai dari buku Dalam Dekapan Ukhwah, karya Salim A. Fillah

0 comments: