Wednesday, May 25, 2011

Laporan BWB ( Brothers without Borders)

Assalamualaikum wbt….

Page1

      Alhamdulillah selesai sudah satu program Brothers without Borders (BWB) yang telah diadakan pada tanggal 21.5.2011 yaitu pada hari sabtu yang lalu.

       Program ini adalah kerjasama antara Biro Agama Islam KUBI (BAIK) dengan IMAN sendiri. Program yang berlangsung di FK UNPAD A.4.1 itu telah bermula pada jam 8 pagi sehingga jam 11.30 pagi.

       Ustaz suherman telah dijemput untuk memberikan ceramah yang berkisar tentang isu dunia islam kini dan apakah peranan kita sebagai mahasiswa.

      Ceramah ustaz yang berkisar mengenai gambaran pada abad 20, dan kondisi umat Islam pada abad ini. Selain itu, perkongsian keadaan dunia menuju abad ke 21, yaitu zaman kita sekarang dan apa saja tantangan yang umat harus hadapi juga turut diperjelaskan.

Namun, yang paling penting Ustaz Suherman juga telah melengkapi ceramahnya dengan menyampaikan apa saja peranan kita sebagai mahasiswa Muslim pada saat ini. Terasa jelas dan lebih dekat dengan apa yang Ustaz telah sampaikan kerana para hadirin semua adalah  mahasiswa sendiri.  Ustaz turut berpesan untuk membawa Islam, kita harus mulakan dengan diri kita dahulu, yaitu dengan menjadi muslim sebenar. Dari segi luaran apatah lagi dalaman.

Untuk kefahaman yang lagi jelas silakan menekan gambar dibawah untuk  men’download’ bahan perbincangan ustaz suherman mengenai program ini:

Earth-Download-icon

 

Sempena program ini juga, satu group facebook BWB telah ditubuhkan bertujuan untuk menyampaikan segala isu mengenai berita-berita dunia Islam kini. Sila tekan gambar dibawah untuk ke page group BWB di facebook ini. 

Sepanjang seminggu sebelum program bermula, setiap hari telah dikongsikan juga video-video yang telah dibuat khas sempena program ini.

Capture

      Disamping itu antara aktiviti yang telah diisi sepanjang program ini adalah jualan makanan Malaysia, jualan baju T-shirt BWB, jualan buku dan tidak lupa juga sesi persembahan kumpulan nasyid DIWANI daripada Malaysia.

Alhamdulillah, program ini telah berjalan dengan lancar. Semoga kebaikan dan info yang ingin disampaikan sepanjang program ini dapat dicapai dan difahami hendaknya.Jika tidak sekarang manfaatnya terlihat, insyaAllah pada masa akan datang.Page2

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu SALING MENGENAL. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"
(Al-Hujurat,49:13)

Untuk melihat lebih banyak gambar program BWB ini boleh tekan disini atau tekan di tab galeri IMAN diatas.

Sekian. Terima Kasih.

0 comments: