Thursday, November 11, 2010

Israel Akan Membina Jambatan Tentera Besar antara Plaza Buraq dan Masjid al-Aqsa

Aqsa-in-danger

Rabu, 10/11/2010 – Yayasan Warisan dan Kepentingan al-Aqsa berkata bahawa Majlis Pembinaan dan Perancangan Israel di Jurusalem dengan sebulat suara meluluskan projek membina jambatan ketenteraan antara Dataran al-Buraq dan Pintu al-Maghariba di al-Aqsa.

Pelbagai akhbar berbahasa Hebrew memaparkan pengumuman kelulusan projek ini di mana majlis itu berkata bahawa ‘projek ini selari dengan polisi Israel dalam menyatukan Jurusalem di bawah jajahan Israel’.

Plan asas jambatan itu menunjukkan bahawa jambatan itu amat besar sehinggakan mampu digunakan oleh beribu penduduk Israel untuk melintas jambatan itu sekaigus ke dalam kawan Masjid al-Aqsa. Jambatan itu juga boleh digunakan untuk memindahkan tentera dan kenderaan mereka jika mereka bercadang untuk menyerang al-Aqsa.

Syeikh Ra’ed Salah, ketua pergerakan Islam, telah memberi banyak amaran tentang pembinaan jambatan itu sebelum ini, iaitu pertama kali apabila rejim Israel mula memusnahkan Pintu al-Maghariba.

Yayasan al-Aqsa memberi amaran dalam kenyataanna pada rabu bahawa projek ini menunjukkan Israel mempunyai niat jahat terhadap al-Aqsa dan merayu agar negara Arab dan Islam untuk bergerak menyelamatkan Jurusalem dan al-Aqsa sebelum ia terlambat.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : redz

0 comments: