Friday, October 22, 2010

Penduduk Haram Israel Bakar Lebih 2,500 Pohon Zaitun

Jumaat ,22/10/2010 - Sekumpulan penduduk daripada penempatan haram Bracha menyerang petani pada pagi Rabu di desa Burin, mencederakan seorang petani Palestin dan menghancurkan sejumlah pohon zaitun. Polis menangkap salah seorang petani setelah bertengkar dengan penduduk.

Warga Palestin melaporkan bahawa puluhan penduduk haram Israel menyerbu kebun zaitun di sekitar Burin dan menyerang petani Muneer Qadous dengan alat yang tajam dan merampas sejumlah besar zaitun di miliknya. Beliau kemudian dibawa ke Hospital Rafidia di Nablus untuk rawatan.

Penduduk mengatakan tentera Israel hanya melihat dari dekat insiden tersebut dan menangkap salah satu kerabat Qadous ketika ia berusaha untuk berdepan denga para penduduk haram itu. Namun pihak berkuasa tidak berusaha untuk menghentikan para penduduk haram, yang menceroboh di daerah hari demi hari, kata mereka.

Khalid Qadous, salah satu penduduk tempatan, mengatakan kepada wartawan PIC bahawa penduduk membakar sejak Khamis lalu 2,500 pokok zaitun di desa Burin, beberapa pohon berumur beratus-ratus tahun.

“Tentera Israel sengaja diam dan melambatkan respon dalam semua kes memadamkan api dengan bomba Palestin sehingga api akan mempengaruhi jumlah terbesar dari pohon zaitun,” dia menjelaskan.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : ameen

kredit: http://palestinkini.info/

0 comments: