Friday, April 2, 2010

Terkini: Dari Palestin





Koran Israel: Strategi Hamas Lebih Unggul dari Israel


Nazaret – Infopalestina: Media Israel dengan seksama menyoroti apa yang mereka digambarkan sebagai keberhasilan pejuang Hamas dalam menghabisi nyawa dua anggota militer Zionis, salah satunya adalah wakil komandan batalion di brigade "Golani", di Khan Younis, Jumat pekan lalu. Hal ini, menurut media Israel, menunjukkan keunggulan strategi Hamas atas Israel.

Koran “Israel Today” dalam sebuah artikel hari Rabu (31/3), menyamakan aksi perlawanan di Khan Yunis, dalam hal urgensinya, sama persis seperti aksi penyanderaan serdadu Israel Gilad Zionis Shalit, yang kini sudah memasuki tahun keempat dalam cengkeraman perlawanan. "Aksi itu terjasi setelah keberhasilan militan Palestina menangkap Shalit dan membawanya ke Gaza. Mareka membuka celah di tembok pemisah yang mengelilingi Jalur Gaza dan menyusup ke dalam wilayah Israel dan terlibat baku senjata dengan anggota militer Israel kemudian menangkap Shalit dan membawanya ke Jalur Gaza."

Koran ini mengatakan, "Intinya adalah bahwa kejadian (penyanderaan Shalit) ini adalah peristiwa naas, yang sampai sekarang kita masih harus membayar harganya. Peristiwa ini membuktikan sebuah fakta mendasar, yaitu bahwa para pemimpin senior Hamas berpikir baik dalam menghadapi Israel. Mereka tahu bagaimana menghadapi Israel. Yang lebih penting lagi bahwa pemimpin militer senior Hamas telah berubah menjadi krisis dan sakit kepala kronis dalam pikiran Israel."

Koran Israel ini menyimpulkan "Secara keseluruhan, apa yang terjadi dari Hamas merupakan pelajaran keras yang harus diperhatikan. Terutama karena gerakan ini berhasil, meskipun dengan potensi yang sederhana, pada tingkat teknis dan material untuk mengalahkan Israel dalam putaran ini. Yang paling penting mereka masih lebih kuat dari sebelumnya. Hal inilah yang harus mendapatkan perhatian serius, jangan sampai berdampak negatif pada akhirnya, dan roket-roket Hamas kembali lagi menyerang penduduk Israel seperti hujan yang menimbulkan korban luka dan tewas.” (asw)



--------------------------------------------------------------------------


"Penjaga Kuil" Siap Menyerbu Al Aqsha Hari Ini

Alquds – Infopalestina: Organisasi Zionis “Penjaga Kuil”, kemarin, Rabu (31/3), mengeluarkan pernyataan yang menyerukan konvoi besar pada hari Kamis (hari ini, red) di Kota Lama al Quds menuju masjid Al-Aqsha, bertepatan dengan hari raya Paskah Yahudi. Kelompok Zionis ini menyerukan penghancuran masjid suci al Aqsha dan pendirian kuil di atas reruntuhana al Aqsha.

Dalam pernyataannya kelompok ini menyatakan mereka akan berkonvoi menuju “TempleMount” (maksudnya adalah masjid al Aqsha) pada awal bulan April ini mengusung panggilan Tuhan dan rakyat Israel (bangunlah kuil sekarang). Kelompok ini dalam pernyataanya, seperti dimuat dalam situs internetnya, juga menyerukan penghancuran Masjid Al-Aqsha dan pendirian kuil di atas reruntuhan.

Organisasi Zionis ini menambahkan, "Di tempat ini kita harus protes terhadap tekanan yang datang dari seluruh dunia, terutama dari Presiden Amerika Serikat, Barack Obama, untuk membagi Yerusalem dan menjadikan Yerusalem sebagai ibukota Palestina dan pembagian tanah Israel." (asw)

----------------------------------------------------------------------------



12 Aktivis ditahan askar Israel di Bethlehem.

Rabu, 31/03/2010 – Hari ini 12 orang penunjuk perasaan telah ditahan oleh pasukan pengganas Israel dalam satu demonstrasi yang melibatkan hampir 100 orang Palestin dan aktivis berhaluan kiri Israel berhampiran Bethlehem.

Demonstrasi tersebut telah dihentikan oleh tentera Israel manakala penunjuk perasaan yang lain telah dihalau menggunakan kekerasan keluar dari kawasan tersebut. Hampir 100 aktivis telah meninggalkan kawasan Beit Jala untuk menyertai perarakan sempena cuti Passover dan Easter bagi menyahut seruan kerjasama antara agama. Penunjuk perasaan dari Palestin tiba di Bethlehem dengan menggunakan bas, berhimpun dan mula berarak dengan berjalan kaki.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : Bob

--------------------------------------------------------------------------

Rumah akan dirobohkan di Baitulmuqadis.


Rabu, 31/03/2010 – Sumber memastikan lebih daripada 20 ribu rumah di Baitulmuqaddis akan dirobohkan oleh ketetapan mahkamah Israel, mengatakan bahawa rumah.rumah menyalahi undang-undang perumahan dalam tempoh 10 tahun kebelakangan dan memerlukan pemilik memperolehi permit bangunan ketika tahun itu , perlu diperbaharui, Dimana agak mustahil majoriti pemilik untuk mengemukakan pelaninduk bagi kawasanyang telah digunakan untuk membina rumah itu, atau kerana sememangnya undang-undang dan peraturan adalah berubah dan dikuatkuasakan Perbandaran Baitulmuqaddis Barat terhadap penduduk Palestin di Baitulmuqaddis.

Rumah itu tersenarai untuk dirobohkan termasuk rumah yang menghadapi isu pengurusan perobohan oleh President Perbandaran Baitulmuqaddis Barat atau arahan perobohan daripada mahkamah Israel, bermakna, pemilik rumah-rumah itu berkeadaan panik dan bimbang dihalau daripada rumah mereka. Boleh dikatakan, polisi ini membuatkan penduduk menghadapi kos kewangan perbelanjaan yang tinggi termasuk membina dan yuran jurutera dan peguam dan juga nilai bangunan yang diarahkan roboh oleh mahkamah.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : hasbullah

----------------------------------------------------------------------------


Warga al Quds menentang polis Zionis Haram di pintu masuk Asbat.


Rabu, 31/03/2010 – Menurut sumber tempatan di Baitulmaqdis pada Isnin pagi, satu pemberontakan terjadi antara pemuda Palestin dan pasukan Israel berhampiran “Gerbang Asbat” di Baitulmaqdis. Warga Baitulmaqdis mengecam penyerbuan yang dilakukan kelompok-kelompok Yahudi di Masjid Al-Aqsa untuk merayakan hari raya “Paskah” Yahudi.

Sumber-sumber ini menyatakan bahwa puluhan pemuda memberontak dengan tentera rejim Zionis di dekat pintu Asbat setelah mereka dilarang memasuki Masjid Al Aqsa. Pasukan polis Israel ditempatkan secara luas di kebanyakan kawasan kota al Quds, dan mengubah wilayah Baitulmaqdis menjadi kawasan tentera.

Sumber-sumber ini menyebutkan bahwa sejak pagi tentera rejim Zionis mendirikan pos pemeriksaan di jalan-jalan menuju kota al Quds. Mereka mencegah bas yang membawa puluhan warga Palestin dari wilayah Palestin yang diduduki Israel tahun 1948 daripada memasuki Masjid Al Aqsa.

sumber : COMES
penterjemah : Abu Awatif & Ameen

-----------------------------------------------------------------------------


Mesej sokongan Obama kepada Yahudi dalam Pesta Paskah Yahudi.

Khamis, 01/04/2010 – Presiden AS Barack Obama memutuskan untuk menghantar mesej sempena Pesta Paskah Yahudi di mana beliau menghantar salam kepada dunia Yahudi umumnya dan Israel khususnya dengan beberapa kata-kata hangat Obama bagi orang Yahudi yang ditulis dalam bahasa Ibrani.

“Membaca kisah keluarnya Yahudi dari Mesir mengingatkan kita tentang tanggung jawab untuk melawan penindasan dan diskriminasi dan bekerja untuk menyokong kebebasan di mana sahaja”, kata Obama.

Mesej ini dihantar selepas menyaksikan ketegangan muncul dalam beberapa pertemuan terakhir antara Israel dan Amerika Syarikat berikutan keputusan untuk membina 1,600 unit rumah baru di Baitulmuqaddis bertepatan dengan kunjungan Obama ke negara itu.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : hijjaz

------------------------------------------------------------------------------
Tentera rejim Zionis tembak mati remaja di Rafah

Khamis, 01/04/2010 – Tentera Rejim Zionis hari ini menembak mati seorang remaja lelaki Palestin di Rafah, selatan Semenanjung Gaza. Mohammed Al-Farmwi, 15, telah dibunuh oleh tentera Rejim Zionis apabila mereka menembak ke arah beliau yang berada di dalam kawasan Lapangan Terbang Antarabangsa Rafah.

Dr. Moawiah Hasanen, ketua bagi khidmat bantuan kecemasan di Kementerian Kesihatan Gaza, menyatakan yang para pegawai perubatan sedang berusaha dengan Pasukan Palang Merah Antarabangsa untuk mengambil tubuh syuhada itu dari tempat dia syahid.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : aznil

--------------------------------------------------------------------------------


Kerajaan Palestin seru pemimpin regim Zionis diburu.

Khamis, 01/04/2010 – Kerajaan Palestin menyeru pemburuan pemimpin regim Zionis diaktifkan, iaitu pemimpin yang terlibat dalam jenayah perang terhadap rakyat Palestin pada peringkat rasmi kerajaan negara-negara Arab dan secara bersepadu berdasarkan fail-fail yang mempunyai kes terhadap mereka agar menegah dan menghalang mereka daripada melakukan jenayah-jenayah baru.

Dalam satu kenyataan yang diterima oleh Pusat Media Palestin pada petang Selasa (30/3) selepas mesyuarat minguannya, kerajaan Palestin mengutuk percubaan yang dilakukan oleh beberapa pihak antarabangsa dan regim Zionis dengan bantuan pihak berkuasa Fatah di Ramallah untuk mengalih perhatian daripada hasil laporan Goldstone. Kenyataan itu juga turut mengutuk jika laporan itu diketepi dan tidak diberikan perhatian dalam perbincangan rasmi negara-negara Arab.

Kerajaan Palestin juga mempertanggungjawabkan regim Zionis terhadap serangan yang berlaku di Khan Yunus di Semenanjung Gaza pada Jumaat lepas. Ia juga menarik perhatian bahawa apa yang berlaku adalah bertujuan untuk mengalih perhatian akibat kegagalan polisi Netanyahu dan kerajaannya dalam banyak isu. Kami menganggap ancaman yang dikeluarkan oleh para pemimpin Zionis adalah percubaan untuk menyembunyikan kegagalan politik mereka. Kerajaan Palestin juga menyeru masyarakat antarabangsa agar menyekat dan membendung sikap dan tindakan permusuhan para pemimpin Zionis terhadap rakyat Palestin.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar
penterjemah : muhajir

--------------------------------------------------------------------------------


Zionis hadkan kemasukan ke Al-Aqsa.

Khamis, 01/04/2010 – Zionis hari ini menghadkan perjalanan dari Tebing Barat dan kemasukan ke Masjid al-Aqsa untuk memberi peluang masyarakat Yahudi meraikan perlepasan perlepasan (dari Mesir) sepanjang minggu. Tindakan ini meningkatkan ketegangan dengan penduduk Palestin.

Polis Zionis menutup perkarangan Masjid Al-Aqsa dan menghalang umat Islam menunaikan solat di masjid suci itu. Lelaki Muslim yang berumur kurang daripada 50 tahun dihalang menunaikan solat di masjid itu. ini menyebabkan umat Islam, yang muda dan tua terpaksa menunaikan solat di tepi-tepi jalan di Jerusalem.

Kerajaan rejim Zionis juga meningkatkan kawalan kemasukan ke Israel dari Tebing Barat yang dijajah, menutup pintu masuk kepada orang awam, kecuali bagi kes-kes yang memerlukan bantuan perubatan, kemanusiaan serta para professional dan pelajar yang mempunyai permit.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : salwa

0 comments: