Wednesday, December 23, 2009

MAJLIS IFTAR 'ASYURA 1431 H

Assalamualaikum & Salam Mahabbah buat semua...


Bersempena 10 Muharam, insya-Allah IMAN akan mengadakan Majlis Iftar 'Asyura & Tazkirah pada:~


Tarikh : 27/12/09 (Ahad)

Tempat : Aula Bale 4, UNPAD.



Tentatif :


5.30 pm - kedatangan & tayangan video
6.05 pm - buka puasa
6.30 pm - solat Maghrib


6.45 pm - tazkirah "Transformasi Diri : Ke Arah Yang Lebih Baik" by Akh Mohsein
7.30 pm - solat Isya'
7.45 pm - bersurai



Bayaran makanan : Rp7000




Nama dan bayaran boleh dilakukan terus kepada wakil-wakil:



- Nur Fatihah 06
- Nurul Aiman 07
- Siti Hasmah 08
- Mahirah 09
- Hadi TWP07
- Wan TWP08
- Nina FKG
- Azizul Farmacy



~~~~~~~~~~~~~~~~~~



**Semua muslimin/muslimat dijemput hadir~




**Jom sama-sama kita berpuasa pada 9 Muharam (Tasu'a) & 10 Muharam ('Asyura) atau 10 & 11 Muharam..Moga ibadah kita hanya keranaNya dan diterima Allah sebagai penambah berat timbangan kebajikan di SANA kelak..ameen~



"Berpuasalah kalian pada hari 'Asyura (10 Muharam), bezakanlah dengan orang2 Yahudi & berpuasalah sehari sebelum 'Asyura (9 Muharam:Tasu'a) atau sesudahnya (11 Muharam).."



[HR Imam Ahmad]



**Berpuasalah kalian..dekatkanlah diri kepadaNya..moga kita menjadi hambaNya yg lebih baik~


Rasulullah pernah berdoa,


"Ku memohon kpd Allah SWT agar puasa 'Asyura menutupi kesalahan lalu dan tahun yg akan datang.."[HR Muslim]






**Selamat Menyambut tahun baru 1431 H. Semoga kita sama2 menjadi lebih baik dari segenap sudut..


Wednesday, December 9, 2009

Kursus Pengurusan Jenazah


Menguruskan jenazah adalah satu perkara yang tidak boleh kita ambil ringan...

Kerana ia merupakan fardu kifayah bagi kita sebagai umat Islam...


Namun sayangnya, tak ramai antara kita yang tahu cara-cara mengerjakannya, padahal kematian orang disekeliling kita kan tiba tak tentu bila...

Bayangkanlah jika jenazah itu merupakan orang yang kita sayang, adakah anda hanya mau berdiri termangu saat yang lain menguruskan jenazah?

Adakah anda ingin terus dalam kancah ketidaktahuan?

PASTI TIDAK, BUKAN?!


Maka dengan itu, IMAN menganjurkan Kursus Pengurusan Jenazah sebagai kesempatan untuk menimba ilmu berkaitan pengurusan jenazah, dari cara memandikan hingga mensolatkan jenazah.

Kursus ini akan diadakan selama dua hari@ dua bahagian,


1)17 Disember 2009 (Khamis)

Tempat: A3.3 Teater
Masa: 7.00-9.00 malam
Program: Ceramah, Tayangan Video dan Persembahan VOU

2)18 Disember 2009 (Jumaat)

Tempat: Masjid As-Syifaa & A3.3 Teater
Masa: 7.30 pagi - 2.30 petang (InsyaAllah)
Program: Teori dan Praktikal Cara Pengurusan Jenazah + Sesi Soal Jawab

Kursus ini terbuka kepada semua pelajar UNPAD.

Sijil pernyertaan akan diberikan kepada semua peserta.

Sila daftarkan diri kepada wakil angkatan masing-masing dan bayaran yang dikenakan adalah Rp 15.000 (termasuk makanan).

Untuk praktikal, ia akan dijalankan secara berasingan antara peserta lelaki dan perempuan.


Sebarang pertanyaan dan kemusykilan boleh diajukan ke:


Akmal (FK08) - 081910590364

Suhailah (FK08) - 081910590583


Marilah kita memahami kehendak fardu kifayah ini, moga-moga ianya dapat menjadi penyambung kesempurnaan dalam pengamalan syariat agama. InsyaAllah.

Monday, November 30, 2009

AL-QURAN VS. BIBLE: which is from God?

dengan nama Allah yang Maha pengasih dan Penyayang..

Alhamdulillah,
atas permintaan sahabat yang melawati blog ini,
saya terpanggil untuk mengepost
artikel berkaitan taalim yang diadakan
di bale 4 (asrama pelajar) baru-baru ini..

mungkin saya bukanlah pakarnya,
dan saya berharap ada yang akan menambah dan membetulkan
jika ada salah dan silap dari post saya ini..
sebarang soal jawab amatlah digalakkan..


AL-QURAN VS. BIBLE : which is from God?

untuk mengetahui kebenaran sesuatu perkara,
kita haruslah mempunyai bukti yang menunjukkan
apa yang kita pegang itu benar,
dan yang lainnya adalah salah..
seperti membuat timbang tara di dalam pertandingan debat,
atau melakukan differential diagnosis bagi seorang doktor
yang cuba mencari punca penyakit pesakitnya..

kita tidak boleh sewenang-wenangnya
mengatakan bahawa islam itu benar!
dan Al-Quran itu confirm dari Allah, dan kitab yang lain itu salah..

melainkan dengan bukti atau dalil yang jelas dan nyata..

jadi,
berdasarkan pernyataan di atas,
apa yang harus kita lakukan?

1. buktikan islam sebagai agama yang benar
2. buktikan agama lain salah (bukan dari tuhan)

mengapa hanya Al-Quran dan bible?
bukan kitab-kitab hindu?
dan bukan juga buku panduan kaum buddha?

baik,
pertamanya..
ciri yang kita pilih,
untuk dijadikan sebagai bahan yang akan digunakan
untuk menjalankan diagnosis kita adalah

-acessible
-reproducible


reproducible maksudnya boleh dibuktikan semula.
bukan di'produce' semula.
contoh : tongkat nabi musa.
kalau ia masih wujud lagi sekarang,
kita tak akan dapat menukarkan tongkat tu menjadi ular semula
(not reproducible even kita yakin dengan benar bahawa itu adalah mukjizat nabi musa)

tapi Al-Quran tidak..
ia boleh dibuktikan (ilmu hukum/science)
sampai bila2 selagi dunia belum qiamat.

accessible pula maksudnya boleh didapati,
boleh dilihat,
boleh dipegang,
dan boleh dirujuk.

dan Al-Quran juga memenuhi
karakteristik ini..

tetapi kitab hindu dan buddha
amat sukar didapati..
tanyalah pada kebanyakkan masyarakat hindu sendiri,
mungkin mereka juga belum pernah melihat dan membaca kitab mereka..

kita mulakan perbandingan kita antara AQ dan Bible..
dengan mudah dan ringkas sahaja..


sejarah Al-Quran


antara amalan yang biasa dilakukan
dengan al-quran sejak dari zaman nabi Muhammad SAW
adalah menulis, menghafalnya dan mengulang-ulang hafalannya
sama ada dalam solat, atau sebagai zikir harian..

Al-Quran yang ditulis di atas dedaun pohon tamar,
kulit binatang dan lain-lain semuanya di kumpulkan dan dijaga
sehinggalah apabila Rasulullah SAW sudah wafat,
ia dibukukan dan di samakan sebagai resam uthmani
pada zaman pemerintahan saidina Uthman
(tidak lama setelah kewafatan Nabi Muhammad SAW)..

sehingga sekarang,
percetakan Al-Quran amat dijaga
oleh pihak yang bertanggungjawab di saudi..
sehingga sangat sangat sangat mustahil berlakunya
kesalahan dalam Al-Quran yang ada di tangan kita sekarang.


sejarah bible


bible bermaksud himpunan buku..
dimana ia terdiri daripada gabungan old testament yang dikatakan taurat
dan new testament yang dikatakan injil..
ia juga menghimpunkan surat-surat atau tulisan father atau paderi kristian..

menurut kajian,
old testament mula ditulis 1300 SM (sebelum kelahiran nabi Isa A.S)
dan keseluruhan bible mula disalin kira-kira 300-400 tahun setelah
nabi isa 'diangkat' dari bumi..

satu jangka masa yang amat panjang,
dan keasliannya tidak dapat dijamin..
kerana apa sahaja tokok tambah bisa terjadi
sepanjang sela masa 400 tahun tersebut..

selain daripada mempunyai pelbagai versi,
bible juga tidak dijaga menurut bahasa asalnya..

sebagai contoh,
saya sendiri pernah membaca Al-Quran dalam bahasa cina,
namun tulisan aslinya dalam bahasa arab tetap ada
dan tidak boleh kita pisahkan..

berbeza dengan bible,
terdapat banyak salinan yang diterjemah ke bahasa asing,
tetapi bahasa asalnya tidak disekalikan..

bukankah jika kita menterjemahkan sesuatu bahasa ke bahasa lain,
pasti berlaku perubahan makna walaupun sedikit..

jika ada keraguan pada terjemahan tersebut,
lalu pada buku manakah yang harus kita rujuk?
yang berbahasa inggeris? atau cina? atau melayu? atau indonesia?
sedangkan semua itu sudah berbeza dari manuskrip asal..

tetapi AQ tidak begitu..
bahasa arab menjadi rujukan dan sumber
mengeluarkan apa-apa jua ijtihad dan hukum..
oleh kerana itu,
mereka yang ingin menjadi pakar dalam agama islam,
tidak kiralah bidang fiqh, hadith, syariah atau sebagainya..
harus juga memahirkan diri dalam bahasa arab..
kerana bahasa arab itu bahasa rasminya..


jika dibandingkan pula isi yang terdapat dalam AQ dan bible..
terlalu banyak bukti yang boleh kita bincangkan..

antaranya fakta-fakta yang bercanggahan dalam bible..
begitu pula dengan kisah dan penulisan yang lucah di dalam bible..
mari kita fikir sejenak..

jika benarlah bible dari tuhan,
lalu adakah tuhan 'kurang cerdik' hingga mampu melakukan kesalahan seperti itu?
Astaghfirullah,
Allah itu Maha bijaksana dan Maha mengetahui..
segala ilmu di dunia dan akhirat adalah milikNya..
lalu tidak sekali-kali mungkin Tuhan melakukan kesalahan..

maka,
adakah bible itu yang benar? dan tuhan yang TERsalah?

dalam Al-Quran pula,
terlalu banyak fakta benar yang sudah dapat
dibuktikan oleh para saintis masa kini..

contoh yang famous adalah seperti theory big bang (21:30)
proses kejadian manusia (22:5) dan sebagainya..

kita harus lebih jelas sekarang
tentang perbezaan antara keduanya..
dan diagnosis kita seharusnya sudah menampakkan hasil..

wallahua'alam..

sebarang pertanyaan,
sila ajukan..
kami dengan hati terbuka menerimanya~
moga bermanfaat..


p/s: bahan bacaan lain : http://www.answering-christianity.com/hot_gas.htm

Thursday, November 26, 2009

Sambutan Hari Raya Aidil Adha 1430H


  • Iftor Hari Arafah (9 Zulhijjah)

Masa : Khamis (26/11/09)
Tempat : Masjid Ibnu Sina, Unpad.

Tentatif:

5.30pm - Iftor, solat Maghrib & Isya'

7.15pm - Ceramah Qurban by Dr MAZA
(Mantan Mufti Perlis)


**Puasa sunat Khamis & Hari Arafah..Moga Ibadah kita diterimaNya.ameen.

Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah s.a.w telah ditanya mengenai puasa hari Arafah. Maka jawab Rasulullah, maksudnya:
“Dikifarah (diampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang.”
(HR Muslim, Tarmizi, Ibnu Khuzaimah dan baihaqi)


  • Sambutan Hari Raya 'Idul Adha

Masa : Jumaat (27/11/09)
Tentatif:

6.20am - Solat Sunat Idul Adha, di Masjid As-Syifa, FK Unpad.

[Imam & khatib insyaAllah Dr MAZA]

7.30am - Penyembelihan haiwan qurban, di Puri Alpina.



**Semua muslimin/muslimat dijemput hadir & menyerikan majlis~^^

**Kami warga IMAN ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA buat seluruh muslimin/muslimat di Bandung dan seluruh dunia..sama2 kita menghayati erti pengorbanan & memaknakan Aidil Adha kali ini dgn penuh keTAQWAan.ameen~

"QURBAN PESONA TAQWA"

Tuesday, November 17, 2009

Qurban Pesona Taqwa

Dengan bertemakan 'Qurban Pesona Taqwa', IMAN dengan kerjasama PKPMI dan KUBI akan mengadakan MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA AIDILADHA bagi menyambut kedatangan 10 Zulhijjah 1430 tidak lama lagi.

Bersempena dengan itu, IMAN telah merancang pelbagai aktiviti:

1) Ceramah Qurban
Tarikh: 23 November 2009
Hari: Isnin
Tempat: A3 Teater FK
Jam: 6.30 petang

2) Iftar Hari Arafah
Tarikh: 26 November 2009
Hari: Khamis
Tempat: Aula Bale Padjadjaran 4
Jam: 5.30 petang

3) Sambutan Qurban
Tarikh: 27 November 2009
Hari: Jumaat
Tempat: Puri Alpina

Marilah sama-sama kita memeriahkan majlis dan menghayati erti pengorbanan yang sebenar.


Tuesday, November 10, 2009

Al-Quran vs bible: which is from God?

satu ta'lim bagi adik-adik 1st year
yang bertajuk

"Al-Quran vs bible: which is from God?"

bertempat di aula bale 4
bermula selepas menunaikan solat fardhu maghrib berjemaah..


ayuh meramaikannya!! :)




moga kita menjadi muslimin dan muslimat
yang tidak hanya taklid tetapi benar-benar memahami
agama islam itu sendiri

wallahu'alam~

jumpa di sana!

Hukum mewarnakan rambut

Bismillahirrahmanirrahim

Hukum mewarnakan rambut
Oleh: DR. AMRAN KASIMIN


SOALAN: Saya seorang remaja berusia 20-an. Saya mewarnakan rambut, kerana terikut-ikut dengan kawan. Saya merasa keliru tentang hukumnya, kerana terdapat pada pewarna itu tanda logo halal, seperti yang terdapat pada barang-barang keluaran yang dijamin bersih, tetapi sesetengah ustaz pula mengatakan haram.

Soalan saya, apa hukum mewarnakan rambut dengan warna-warna perang dan hitam. Bagaimana dengan mandi hadas bagi mereka yang memakai pewarna rambut. Apa hukum jika tujuan mewarnakan rambut itu untuk menutup uban atau supaya dikata orang usianya masih muda. Jawapan tuan sangat saya hargai.

Jawapan:
Soalan tentang hukum mewarnakan rambut perlu dilihat dari pelbagai aspek, seperti tujuan mewarna, jenis-jenis warna dan pihak-pihak yang terlibat dengan kegiatan mewarna serta kesannya kepada diri, keluarga dan masyarakat.

Sehubungan ini ada sebuah hadis berkaitan dengan penjagaan rambut yang diriwayat Abu Dawud daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda yang membawa maksud: Sesiapa yang menyimpan rambut hendaklah ia mengemaskannya. (Miskat, 2/491). Mengemaskan rambut ertinya tidak membiarkannya kusut masai, tidak terurus, berterbangan apabila ditiup angin atau dibiar menjadi sarang tempat kutu membiak dan sebagainya.

Sebaliknya, rambut hendaklah dibersihkan setiap hari, diikat dan disapu minyak, supaya kelihatan sentiasa berseri. Bagi wanita pula hendaklah didandan atau diikat kemas, diwarnakannya jika sudah beruban dan tidak lagi diminati suaminya, tetapi hendaknya tidak dipamer kepada lelaki bukan mahramnya. Bagi wanita yang sudah lanjut usia dan tidak bersuami, tidak perlu lagi berbuat demikian, kerana tiada motif sebenar daripada pewarnaan rambutnya.

Sebahagian ulama melarang perbuatan mewarnakan rambut secara mutlak, seolah-olah warna rambut tidak boleh diubah daripada warna asalnya, namun sejauh yang diperhatikan, dalil-dalil yang dikemukakan bagi pengharaman itu tidak lengkap, atau larangan itu hanya kepada lelaki sahaja, sedangkan wanita dikecualikan, atau larangan dikhaskan kepada wanita tua yang mewarnakan rambutnya, supaya kelihatan muda dan bergaya, lalu diminati lelaki yang tertipu dengan rambut kepala yang kononnya masih hitam.

Saya berpendapat, mewarnakan rambut hukumnya harus bagi wanita yang bersuami, jika tujuannya memperlihatkan kecantikan kepada suaminya sahaja, tetapi hendaklah tidak mempamerkannya kepada umum. Amalan ini boleh dimasukkan di bawah tuntutan penjagaan rambut, sebagaimana dalam hadis di atas.

Selain itu menjaga keharmonian antara suami dan isteri sangat besar tuntutannya. Isteri tidak sia-sia, jika rambutnya yang putih itu tiba-tiba kelihatan hitam di hadapan suaminya. Bagaimanapun, wanita lebih suka memperlihatkan kecantikan dirinya kepada orang lain, bukan kepada suaminya.

Abd. Rahman ibn al-Jawzi (114-1201 M.) berpendapat, lelaki juga harus mewarnakan rambut ubannya dengan apa jua warna, termasuk hitam. Beliau menjawab hadis-hadis yang melarang mewarna rambut itu sebagai khusus kepada mereka yang bermotif untuk memelihara nafsu mudanya, sekalipun usianya sudah cukup tua, sehingga tiada tanda-tanda ingin insaf atau semangat kembali kepada cara hidup yang mengutamakan hari akhirat.

Sehubungan ini juga ada riwayat menyatakan, kaum Yahudi dan Nasara beranggapan mewarnakan rambut itu menjejaskan nilai-nilai agama dan ibadat seseorang manusia, justeru itu, kalangan agama dan paderi-paderi Yahudi dan Nasara tidak mewarnakan rambut mereka. Anggapan ini dikira suatu keterlaluan dalam agama yang tidak sesuai dengan ajaran Islam.

Baginda Rasulullah s.a.w. melarang umat Islam mencontohi Yahudi dan Nasara, sebaliknya mereka hendaklah menunjukkan cara hidup dan budaya yang berbeza dengan budaya mereka. Dalam konteks ini baginda dalam sebuah hadis riwayat Bukhari daripada Abu Hurairah r.a. bersabda yang bermaksud: Kaum Yahudi dan Nasara tidak mewarnakan rambut mereka. Warnakan rambut kamu supaya tidak menyerupai mereka.

Bagaimanapun, ulama sepakat berpendapat, mewarnakan rambut itu tidak wajib, ia hanya sunat sahaja. Sahabat-sahabat nabi yang arif tentang sunah seperti Ali ibn Abu Talib, Ubayy ibn Ka'b dan Anas ibn Malik tidak mewarnakan rambut mereka.

Saya lebih cenderung kepada pandangan Ibn al-Jawzi yang dinyatakan di atas, iaitu setiap orang harus mengenali dirinya sendiri. Jika mewarnakan rambut itu bertujuan memungkinkan dirinya bersama-sama orang muda dalam gelanggang maksiat dan memuja nafsu, pada hal usianya sudah tiba untuk kembali bertaubat dan sentiasa ke masjid, sebenarnya orang ini masih belum sedarkan diri. Uban pada hakikatnya adalah penanda bahawa usia sudah tua, perjalanan hidupnya mungkin lebih separuh usia telah berlalu.

Soalan selanjutnya, apakah jenis-jenis warna yang dibenarkan? Adakah meliputi semua warna seperti hitam dan perang atau warna-warna tertentu sahaja. Ulama berpendapat, orang tua yang rambut kepala dan janggutnya sudah beruban putih, tidak wajar lagi memilih warna hitam, kerana warna ini hanya sesuai bagi orang muda. Jika berminat, pilihlah inai bagi mewarnakannya.

Keharusan bagi orang tua, sesuai dengan sebuah hadis yang menyatakan, tetakala Abu Quhafah, iaitu bapa Abu Bakar al-Siddiq dibawa kepada nabi s.a.w. pada hari pembebasan Mekah, apabila baginda melihat rambut kepala dan janggutnya beruban putih, lalu bersabda: Warnakan rambut dan janggutnya, tetapi jangan pilih warna hitam. (Muslim: bilangan 2102). Warna hitam dilarang, kerana Abu Quhafah adalah seorang tua yang tidak lagi sesuai dengan warna itu.

Hadis ini menurut sesetengah ulama bermaksud, jika orang muda ditumbuhi uban pada kepala dan janggutnya, sedangkan ia masih pada usia yang biasanya belum lagi beruban, maka harus baginya mewarnakan rambut kepala dan janggutnya dengan apa jua warna termasuk hitam, lebih-lebih lagi jika jiwanya merasa keberatan menerima kenyataan bahawa ia beruban pada usia itu.

Hukum ini samalah dengan seorang yang cacat anggota, ia sangat malu dengan kecacatannya, maka Islam mengharuskannya memperbaiki kecacatan itu, supaya hidupnya lebih tenteram, perasaannya lebih tenang, kerana Allah tidak memberati seseorang, kecuali setakat termampu olehnya.

Sehubungan ini Imam ibn Syiba al-Zuhri menyatakan: Kami berpendapat harus memilih warna hitam, jika kulit muka seseorang itu masih belum berkedut, giginya masih belum goyang, maksud beliau ialah waktu umurnya masih muda. Antara sahabat yang berpendapat harus memilih warna hitam ialah, Sa'd ibn Abu Waqqas, Uqbah ibn' Amir, al-Hasan dan al-Husain, Jarir dan lain-lain.

Sebahagian ulama termasuk Imam Syafi'i berpendapat haram menghitamkan rambut uban, kecuali bagi tentera ketika perang. Tujuannya supaya musuh berasa takut dan keliru dengan usianya yang masih muda. Dalam sebuah hadis riwayat Abu Zarr al-Ghifari r.a. katanya: Sabda nabi s.a.w. yang bermaksud: Sebaik-baik pewarna bagi warnakan uban kamu ialah inai dan katam. Katam ialah pewarna yang diambil daripada sejenis pokok (Tirmizi: 1753. Abu Dawud: 4205). Hadis ini difahamkan warna inai hendaklah menjadi pilihan mereka yang ingin mewarnakan rambutnya.

Melihat kenyataan yang ada dalam masyarakat Islam hari ini, kalangan muda mudi Islam ada yang mewarnakan rambut mereka dengan warna perang, kerana meniru atau terpengaruh dengan orang Barat yang perang warna rambutnya. Sebahagiannya pula mewarna-warnikan rambut, kerana mengamalkan budaya punk kononnya. Fenomena ini tidak wujud pada zaman awal Islam, terutama ketika orang Barat belum dianggap sebagai bangsa yang maju di dunia.

Hukum Islam jelas dalam hal ini, iaitu melarang umatnya meniru dan menyerupai budaya dan cara hidup orang kafir. Dalam sebuah hadis riwayat Abu Dawud, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Sesiapa menyerupai sesuatu kaum, maka ia tergolong dalam kumpulan mereka. Tidak syak lagi, meniru budaya asing secara membuta tuli, tanpa memikirkan faedahnya, adalah suatu amalan yang salah dan membuktikan pendewaannya kepada bangsa yang dicontohinya.

Berbalik kepada soalan tentang bahan pewarna yang bertanda logo halal yang biasanya menunjukkan bahan itu bersih dan halal diguna. Saya kurang pasti sama ada pewarna itu untuk mewarna makanan dan minuman atau untuk mewarna rambut. Sepanjang pengetahuan saya, logo halal biasanya diletak pada makanan dan minuman sahaja. Barang-barang lain seperti pakaian dan alat-alat solek tidak diletakkan tanda itu.

Kita di sini berbincang soal halal haram bukan pada makanan, kerana makanan bergantung kepada sama ada suci atau najis sesuatu bahan yang hendak dimakan, sedangkan hukum mewarna rambut tidak kena-mengena dengan sama ada suci atau najis bahan itu, tetapi pada dalil, tujuan dan motif pewarnaan itu dilakukan.

Untuk pengetahuan puan yang bertanya juga, hukum mewarna rambut ini tiada kena-mengena dengan hukum mandi hadas dan wuduk kerana hukum mandi hadas dan wuduk ialah wajib meratakan air pada anggota badan yang wajib dibasuh. Jika bahan yang diguna bagi mewarnakan rambut itu menghalang sampainya air kepada anggota yang dibasuh maka hendaklah dibuang terlebih dahulu bahan itu, terutama sebelum wuduk dan mandi hadas.

Ini bermakna bukan semua pewarna menghalang sampai air, puan dengan mudah sahaja dapat membezakan antara pewarna yang menghalang dan tidak menghalang sampai air. Bahan-bahan seperti kunyit tidak menghalang, tetapi bahan seperti cat dan cecair getah tentunya melekat dan menghalang. Seseorang yang ingin mandi hadas atau berwuduk, hendaklah mempastikan diri atau anggota wuduknya bersih daripada bahan-bahan seperti cat dan getah terlebih dahulu.

Sumber : http://skypin.tripod.com/agama/agama17.html

Semoga bermanfaat, jika ada kesalahan, harap ditegur...

Jarkom IMAN hari ini

Bismillahirrahmanirrahim.

1. Koleksi video Nikah Connecting People, Eksplorasi Du'at, nasyid VOU dan sebagainya, kini boleh didapati di youtube. Taip 'imanpkpmi' dan search. Selamat menonton!

2. InsyaAllah, Ta'lim di setiap kosan yang telah ditetapkan akan berjalan seperti biasa pada hari KHAMIS ini dan akan diadakan selepas solat isya' berjemaah..

Semoga bermanfaat, insyaAllah...

Pst..pst...Allah is always with us!!!

Monday, November 9, 2009

Hukum Air musta'mal

Bismillahirrahmanirrahim.

ade bbrapa persoalan bermain di fikiran

1) adakah air dlm satu baldi kemudian kite cedok gune gayung / tangan maka baki yg tinggal tu dikira mustakmal ?
2) mandi dgn sebaldi air kemudian semasa mandi masuk percikan air mandian kedlm baldi semula. adakah mustakmal baki yg masih ade dlm baldi ?
3) (merujuk soalan ke2 ) adakah baki air dlm baldi itu bole digunakan utk wuduk @ mandi janabah. syukran

jawapan:

Dipetik semula dari siri Syarh Fiqh Sunnah:

al-Sayyid adalah Sayyid Sabiq pengarang kitab F_Sunnah

Air Terpakai ( ,الماء المستعملAl-Maa’ alMusta’mal) Air Musta’mal didefinasikan sebagai air yang kurang dari dua kolah (216 liter) yang terpisah atau mengalir dari atau pada anggota tubuh seseorang yang berwudhu’ atau mandi wajib. Contohnya ialah terjatuhnya semula air yang sedang digunakan bagi berwudhu’ ke dalam bekas simpanan air yang digunakan sebagai sumber air wudhu’ atau air yang sama (tidak mengalir dari sumber yang baru) yang digunakan bagi mengulang-basuh keseluruhan anggota wudhu’ (HafidzFirdaus, Panduan Ibadah Musafir, Jahabersa, ms.29)

Hukum: air musta’mal ini suci lagi menyucikan kata al-Sayyid dengan alasan, asalnya suci dan tiada suatu alasanpun yang mengeluarkannya dari kesucian.

Syarh: Pendapat al-Sayyid ini sudah pasti menggemparkan nusantara yang berpegang dengan pendapat syafi’iyah yang menetapkan air itu suci tapi tidak menyucikan (Dato’ Hj Ismail Kamus, Fardhu ‘Ain, at-Tafkir, ms 20)

Dalil-dalil al-Sayyid:

Dari Rubaiyi’ bte Mu’awwidz ‏

Terjemahnya: “dan disapu kepalanya dengan sisa air pada tangannya.” [status hadith: sahih menurut Ahmad Syakir, tahqiq sunan atTermidzi (1/51), juga dikeluarkan oleh Abu Daud (#130)]

Dari jalur Abu Hurayrah ra فقال ‏ ‏سبحان الله إن المسلم لا ينجس Terjemahnya: “Maha suci Allah, orang mu’min tidak najis.” [Sahih, muttafaq alaih, alBukhari, kitab alGhusl,# 274]

Syarh: Kesucian air musta’mal adalah sangat jelas sekali. Ini adalah pendapat pilihan Syaikhul Islam Ibn Taymiyah (Majmu’ Fatawa (20/519), mujtahid kontemporer, Prof alQardhawi. Komentar beliau, kesucian air musta’amal bukanlah semuanya mutlak, ia hendaklah dilihat sejauh mana cara air itu menjadi musta’mal dan mengambil kira keadaan kesihatan semasa. Jika ada penyakit menular, maka hendaklah dihindarkan. Zaman dulu, seseorang menggunakan air dengan menyelam mukanya dalam besen, berkumur dan mencucui hidung dalam bekas itu, maka air musta’mal dari jenis ini hendaklah dijauhi. (Fiqh Thaharah, 41)

Dalil-dalil tambahan Dr alQardhawi:

Ibn Abbas meriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah berwudhu’ dari air sisa lebihan mandian isteri baginda. Isterinya berkata, sesungguhnya saya telah mandi dengan air tersebut!” Nabi saw bersabda

[almaa thuhur laa yunajjisuhu syai'un] “Air itu suci dan tidak apa yang dapat menajisinya” [sahih oleh alZahabi, dikeluarkan oleh Ahmad, anNasa'iy, Ibn Majah, adDarimi, Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban dan al-Hakim]

Bagaimana dengan pendapat asal Imam Syafi’iy berhubung dengan air musta’mal? Sdr Abu Iqbal Muhd Ya’akub MY dalam majalah i Mac 2006 membuat penyelidikan dalam kitab al-Umm dan mendapati Imam Syafi’iy membolehkan air musta’mal digunakan utk bersuci. (majalah i, karangkraf, Mac 2006, ms 69)

Rumusan: air musta’mal adalah suci lagi menyucikan selagi tidak berubah warna, bau dan rasanya, bukan ketika meletusnya wabak penyakit berjangkit dan cara penggunaan air yang hygenik

sumber: http://soaljawab.wordpress.com/2007/07/05/isu-air-mustamal/

semoga membantu, jika ada sebarang kesalahan, minta ditegur...

Saturday, November 7, 2009

Qurban pesona taqwa

Bismillahirrahmanirrahim.

Qurban, sinonimnya ia dengan Hari Raya Aidiladha. Apakah persediaan kita untuk menyambut kedatangan hari raya ini? Adakah sama seperti persediaan kita untuk menyambut Hari raya aidilfitri? Semoga kita sentiasa berada di bawah rahmatNya...

Wednesday, November 4, 2009

He is there-Sami Yusuf

Bismillahirrahmanirrahim.

Some might say this world today shows
God's left us to our mistakes oh
He has never been so far away
Some might say
How could any father stand
To see his children across so many lands
Suffer so and give no helping hand
No helping hand

And somewhere tonight
Far away and out of sight
There's a child too weak to cry
Look deep in those eyes
Can't you see Him in disguise?
Reaching out to the heart that's in you and I

In every tear
that is where
He is there

He's the hand that wipes the brow
He's the tear that teickles down
Upon the face that cries without a sound
'We need you now'
What a simple choice to make
Between what you give and what you take
When what you give
Such precious life would save
Life would save

And somewhere inside
There's a part of you asks why
Would he leave so many so far behind
Look deep in those eyes
Can't you see him in disguise
Reaching out to the heart that's in you and I

In every tear
that is where
He is there

Look again don't hide your eyes
He is there in disguise
Reaching out to you and I
He is there in every tear
Not far away He's right here
Oh how could he be more near

Wednesday, October 28, 2009

Raya D'Iman

pada 19 oktober yang lalu,
IMAN telah mengadakan jamuan hari raya..
bertempat di Casa Pelangi,Cikuda.

Alang-alang keluarga besar IMAN telah berkumpul
(termasuk wakil dari cawangan Bandung )
jadi,
kami ambil kesempatan untuk memotretkan
gambar keluarga tersebut..
















di sebalik tabir...

candle light dinner bersama nasi impit :)


tukang potong semangka (tembikai) yang diupah khas

nasi tomato belum masak



p/s: credit to Dr Amad untuk gambar formal IMAN~
p/s2: moga semua terus istiqamah berjuang demi islam (^-^)v

Monday, October 26, 2009

Muhasabah Cinta

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua padaMu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

-Edcoustic-

p/s: muhasabah itu sangat penting bagi setiap yang bergelar mukmin, kerana kita kadang terlepas pandang dosa-dosa yang telah dilakukan..sama-sama perbaiki diri! :)



muhasabah untuk mempertingkatkan, bukan menjatuhkan~

Friday, October 16, 2009

keluhan seorang Da'ie



Letih.

Letih memikirkan segala masalah di depan mata.

Namun,
adakah wajar untuk aku letih?

Sebanyak mana usaha aku
andai dibandingkan usaha Nabi dan para sahabat.
Berapa banyak usahaku ini
berbanding usaha Hassan al-Banna.

Layakkah aku untuk berasa letih?




Kecewa.
Hampir setiap jalan yang cuba aku redah
menemui jalan buntu.

Namun,
adakah layak untuk aku kecewa?

Sedangkan Rasulullah S.A.W.
yang ditolak oleh kaum sendiri pun
tidak berputus asa dalam perjuangan.

siapalah aku untuk kecewa?



Sibuk.
Sibuk menjalankan amanah-amanah yang diberi.
Namun,
layakkah aku untuk mengaku diri ini sibuk?

Jika aku sibuk,
bagaimana dengan Imam Syafie',
Imam Ghazali
dan Imam Nawawi?
Apalah aku dibanding dgn mereka
yang jauh lebih sibuk dan jauh lebih hebat dari diriku.



Pedih.
Pedih hati dan fizikal ini
apabila menghadapai ujian dalam perjuangan ini.

Namun,
apalah erti kepedihan ini

dibandingkan dengan Bilal bin Rabah
yang dihimpit dengan batu kerana menegakkan kalimah Ahad?



Hampa.
Hampa apabila amar makruf nahi mungkar
yang dijalankan tidak diendahkan.

Adakah ini alasan untuk berhenti berjuang?
Sedangkan Nabi Nuh yang beratus tahun berdakwah,
hanya sebilangan kecil kaumnya mengikutinya,
namun,
adakah baginda berputus asa?



Adakah kita selaku pendakwah ini
selalu mengeluh?
Mengapa perlu kita mengeluh?

Sedangkan sewaktu kita mengaku keIslaman diri,
kita sudah menandatangani kontrak dengan Allah.
Kontrak seumur hidup.
Kontrak untuk bekerja untuk agamaNya.



Jadi,
mengapakah kita mengeluh?

Tiada alasan untukku berputus asa.



Hanya ada SATU jalan untukku.



Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.
(At-Taubah:111)

Friday, October 2, 2009

Setelah Ramadhan berlalu

Alhamdulillah bulan Ramadhan telah berakhir
dan kini sudah pun mencecah minggu kedua syawal 1430..

Sungguh suatu kebanggaan,
kita boleh melaksanakan ibadah yang mulia puasa tahun ini..

Janji yang pasti diperolehi
oleh orang yang berpuasa jika dia menjalankan puasa
dengan dasar iman kepada Allah
dan mengharapkan ganjarannya
telah disebutkan oleh Nabi SAW dalam hadits berikut,

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

“Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan
kerana iman dan mengharap pahala daripada Allah
maka dosanya di masa lalu pasti diampuni.”
(HR. Bukhari no. 38 dan Muslim no. 760)

Sungguh, sangat rugi bagi mereka yang meninggalkan amalan yang mulia ini.
Begitu sering dilihat orang yang mengaku muslim
namun di siang hari bulan Ramadhan
dia makan terang-terangan
atau dia mengganggu saudaranya dengan asap rokok.

Sungguh sangat rugi sekali orang yang meninggalkan ibadah ini,
padahal amalan ini
adalah sebahagian daripada rukun Islam
yang dapat menegakkan bangunan Islam..

Setelah melalui bulan Ramadhan,
kita masih perlu untuk beramal sebagai bekal kita nanti
sebelum dijemput oleh malaikat maut.

di sini terdapat sedikit ulasan
mengenai beberapa amalan
yang sebaiknya dilakukan seorang muslim
setelah menunaikan puasa Ramadhan.

Semoga kita mendapatkan ilmu yang bermanfaat.


1. Tetap Menjaga Solat Lima Waktu dan Solat Jema’ah

Bulan Ramadhan sangat berbeza dengan bulan-bulan lainnya.
Orang yang dulu malas ke masjid
atau sering lalai mengerjakan solat lima waktu,
di bulan Ramadhan selalunya akan bersemangat melaksanakan amalan ini.
Itulah di antara tanda
dibukanya pintu syurga dan ditutupnya pintu neraka ketika itu.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ

“Apabila Ramadhan tiba, pintu syurga dibuka, pintu neraka ditutup,
dan syaitan pun dibelenggu.”
(HR. Muslim no. 1079)

Namun, amalan solat ini hendaklah tidak ditinggalkan begitu saja.
Kalau memang di bulan Ramadhan, kita boleh menjaga solat lima waktu
maka hendaklah amalan tersebut tetap dijaga di luar Ramadhan,
begitu pula dengan solat jema’ah di masjid
terutamanya untuk kaum lelaki.

Rasulullah SAW bersabda mengenai salah satu keutamaan
bagi orang yang menjaga solat lima waktu,

قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ افْتَرَضْتُ عَلَى أُمَّتِكَ خَمْسَ صَلَوَاتٍ وَعَهِدْتُ عِنْدِى عَهْدًا أَنَّهُ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهِنَّ لِوَقْتِهِنَّ أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ وَمَنْ لَمْ يُحَافِظْ عَلَيْهِنَّ فَلاَ عَهْدَ لَهُ عِنْدِى

“Allah ‘azza wa jalla berfirman,
‘Aku wajibkan bagi umatmu shalat lima waktu.
Aku berjanji pada diriku bahawa barangsiapa yang menjaganya pada waktunya,
Aku akan memasukkannya ke dalam syurga.
Adapun orang yang tidak menjaganya,
maka aku tidak memiliki janji padanya’.”
(HR. Sunan Ibnu Majah no. 1403)
(Syaikh Al Albani dalamSahih wa Dho’if Sunan Ibnu Majah mengatakan bahawa hadits ini hasan)


Solat jema’ah di masjid
juga memiliki keutamaan yang sangat mulia
dibandingkan dengan solat sendirian.

Rasulullah SAW bersabda,

صَلاَةُ الْجَمَاعَة أفْضَلُ مِنْ صَلاَةِ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً

“Shalat jama’ah lebih utama daripada shalat sendirian sebanyak 27 darjat.”
(HR. al-Bukhari no. 645 dan Muslim no. 650)

Namun yang sangat menyedihkan,
amalan ini sering dilalaikan oleh sebahagian kaum muslimin.

Bahkan bermula pada hari raya 1 Syawal saja,
sebahagian orang sudah mulai meninggalkan solat
kerana sibuk menziarah ke sana-sini
dan berjalan-jalan ke pelbagai tempat..

terutamanya solat fardhu Subuh,
Padahal solat subuh inilah yang paling berat
dan sukar dikerjakan oleh orang munafik
sebagaimana sabda Nabi SAW,

لَيْسَ صَلاَةٌ أَثْقَلَ عَلَى الْمُنَافِقِينَ مِنَ الْفَجْرِ وَالْعِشَاءِ ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا

“Tidak ada solat yang paling berat
dilakukan oleh orang munafik kecuali solat Subuh
dan shalat Isya’.
Seandainya mereka mengetahui keutamaan keduanya,
nescaya mereka akan mendatanginya
walaupun sambil merangkak.”
(HR. al-Bukhari no. 657 dan Muslim no. 651)

Dan bagi yang meninggalkan solat tanpa alasan,
ada ancaman keras daripada Nabi SAW.
Dari Tsauban radhiyallahu ‘anhu -bekas hamba Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam-,
beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda,

بَيْنَ العَبْدِ وَبَيْنَ الكُفْرِ وَالإِيْمَانِ الصَّلَاةُ فَإِذَا تَرَكَهَا فَقَدْ أَشْرَكَ

“Pemisah antara seorang hamba antara kekufuran dan keimanan adalah solat.
Apabila dia meninggalkannya,
maka dia telah melakukan kesyirikan.”

(HR. Ath Thobariy dengan sanad sahih. Syaikh Al Albani mengatakan hadits ini sahih.
Lihat Sahih At Targib wa At Tarhib no. 566)


Buraidah bin Al Hushaib Al Aslamiy berkata,
“Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda,

الْعَهْدُ الَّذِى بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ

“Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah solat.
Barangsiapa meninggalkannya
maka dia telah kafir.”

(HR. Ahmad, Tirmidzi, An Nasa’i, Ibnu Majah.
Dikatakan sahih oleh Syaikh Al Albani.
Lihat Misykatul Mashobih no. 574)


Begitu pula solat jema’ah di masjid,
seharusnya setiap muslim –khususnya kaum lelaki- menjaga amalan ini.
Solat jema’ah di masjid atau surau mungkin kelihatan meriah di bulan Ramadan sahaja.

Namun, ketika bulan Ramadan berakhir,
masjid kembali kelihatan sepi seperti sedia kala.

2. Memperbanyakkan Puasa Sunat

Selain melakukan puasa wajib di bulan Ramadan,
hendaklah kita menyempurnakannya pula dengan melakukan amalan puasa sunnah.
Di antara keutamaannya adalah
disebutkan dalam sabda Nabi SAW berikut,

أَلاَ أَدُلُّكَ عَلَى أَبْوَابِ الْخَيْرِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ

“Maukah kutunjukkan padamu pintu-pintu kebaikan?
Puasa adalah perisai, …”
(HR. at-Tirmidzi no. 2616.
Syaikh Al Albani mengatakan dalam Sahih wa Dho’if Sunan Abu Daud
bahawa hadits ini sahih)


Puasa dalam hadis ini
merupakan perisai bagi seorang muslim
baik di dunia maupun di akhirat.

Di dunia, puasa adalah perisai daripada perbuatan-perbuatan maksiat,
sedangkan di akhirat nanti adalah perisai daripada api neraka.

Banyak puasa sunat
yang dapat dilakukan oleh seorang muslim setelah Ramadhan.

Di bulan Syawal,
kita dapat menunaikan puasa enam hari Syawal.
Juga setiap bulan Hijriyah kita dapat berpuasa tiga hari
dan lebih utama jika dilakukan pada ayyamul bid
iaitu pada tanggal 13, 14, dan 15.

Kita juga dapat melakukan puasa Isnin-Khamis,
puasa Arafah (pada tanggal 9 Dzulhijah),
puasa Asyura (pada tanggal 10 Muharram),
dan memperbanyak berpuasa di bulan Sya’ban
sebagaimana yang dicontohkan oleh Nabi SAW.

Dan jika ada yang punya kemampuan
boleh juga melakukan puasa Daud
iaitu sehari berpuasa dan sehari tidak.
Semoga Allah memudahkan kita melakukan amalan puasa sunnah ini.

Berpuasa Enam Hari di Bulan Syawal

Hendaklah di bulan Syawal ini,
setiap muslim berusaha untuk menunaikan amalan
berpuasa enam hari di bulan Syawal.
Puasa ini mempunyai keutamaan yang sangat istimewa.
Hal ini dapat dilihat daripada sabda Rasulullah SAW
dari Abu Ayyub Al Anshoriy,
beliau bersabda,

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

“Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan
kemudian berpuasa enam hari di bulan Syawal,
maka dia berpuasa seperti setahun penuh.”
(HR. Muslim no. 1164)


3.Menjaga Shalat Malam

Sewaktu di bulan Ramadan
masjid terlihat penuh pada saat qiyamul lail (solat tarawih).
Namun setelah Ramadan,
amalan solat malam ini seakan-akan hilang begitu saja.

Ramai orang lebih senang tidur nyenyak di malam hari
hingga subuh atau pagi tiba,
berbanding bangun untuk mengambil air wudhu dan mengerjakan solat malam.
Seolah-olah amalan solat malam ini
hanya ada pada bulan Ramadan saja.

Semestinya jika seseorang benar-benar menjalankan ibadah solat tarawih dengan baik
pasti akan membuahkan kebaikan selanjutnya.

Sebahagian salaf mengatakan,

إِنَّ مِنْ ثَوَابِ الحَسَنَةِ الحَسَنَةَ بَعْدَهَا، وَإِنَّ مِنْ جَزَاءِ السَّيِّئَةِ السَّيِّئَةَ بَعْدَهَا

“Sesungguhnya di antara balasan amalan kebaikan
adalah kebaikan selanjutnya.
Dan di antara balasan dari amalan keburukan
adalah keburukan selanjutnya.”
(Lihat Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, Ibnu Katsir pada tafsir surah Al Lail)

Di antara keutamaan solat malam:

[1] Solat malam adalah sebaik-baik solat setelah solat wajib. Dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda,

أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ صَلَاةُ اللَّيْلِ

“Sebaik-baik puasa setelah puasa Ramadhan
adalah puasa pada bulan Allah –Muharram-.
Sebaik-baik shalat setelah shalat wajib
adalah shalat malam.”
(HR. Muslim no. 1163)

[2] Orang yang melakukan solat malam dijamin masuk syurga dan selamat dari azab neraka. Dari Abdullah bin Salam radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah SAW bersabda,

يَا أَيُّهَا اَلنَّاسُ! أَفْشُوا اَلسَّلَام, وَصِلُوا اَلْأَرْحَامَ, وَأَطْعِمُوا اَلطَّعَامَ, وَصَلُّوا بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ, تَدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ بِسَلَامٍ

“Wahai manusia! Sebarkanlah salam,
jalinlah tali silturahmi (dengan kerabat),
berilah makan (kepada isteri dan kepada orang miskin),
shalatlah di waktu malam sedangkan manusia yang lain sedang tidur,
tentu kalian akan masuk ke dalam syurga
dengan penuh keselamatan.”

(HR. at-Tirmidzi no. 2485 dan Ibnu Majah no. 1334.
Syaikh Al Albani dalam As Silsilah Ash Sahihah no. 569
mengatakan bahawa hadits ini sahih)

[3] Orang yang melakukan solat malam akan dicatat sebagai orang yang berzikir kepada Allah
Dari Abu Sa’id dan Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda,

إِذَا اسْتَيْقَظَ الرَّجُلُ مِنَ اللَّيْلِ وَأَيْقَظَ امْرَأَتَهُ فَصَلَّيَا رَكْعَتَيْنِ كُتِبَا مِنَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ

“Apabila seseorang bangun di waktu malam,
lalu dia membangunkan isterinya,
kemudian keduanya mengerjakan shalat dua raka’at,
maka keduanya akan dicatat sebagai lelaki dan wanita
yang banyak berzikir pada Allah.”

(HR. Ibnu Majah no. 1335.
Syaikh Al Albani mengatakan dalam Sahih wa Dho’if Sunan Ibnu Majah
bahawa hadits ini sahih)

Hadits ini menunjukkan bahawa suami isteri dianjurkan untuk solat malam berjama’ah.

[4] Orang yang bangun di malam hari kemudian berwudhu dan melakukan solat malam,
dia akan bersemangat di pagi harinya.

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

عَقِدَ الشَّيْطَانُ عَلَى قَافِيَةِ رَأْسِ أَحَدِكُمْ إِذَا هُوَ نَامَ ثَلاَثَ عُقَدٍ ، يَضْرِبُ كُلَّ عُقْدَةٍ عَلَيْكَ لَيْلٌ طَوِيلٌ فَارْقُدْ ، فَإِنِ اسْتَيْقَظَ فَذَكَرَ اللَّهَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ ، فَإِنْ تَوَضَّأَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ ، فَإِنْ صَلَّى انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ فَأَصْبَحَ نَشِيطًا طَيِّبَ النَّفْسِ ، وَإِلاَّ أَصْبَحَ خَبِيثَ النَّفْسِ كَسْلاَنَ

“Syaitan membuat tiga ikatan
di tengkuk (leher bahagian belakang) salah seorang dari kalian
ketika tidur.
Di setiap ikatan syaitan akan mengatakan,
“Malam masih panjang, tidurlah!”
Jika dia bangun lalu berzikir pada Allah,
lepaslah satu ikatan.
Kemudian jika dia berwudhu,
lepas lagi satu ikatan.
Kemudian jika dia mengerjakan solat,
lepaslah ikatan terakhir.
Di pagi hari dia akan bersemangat dan bergembira.
Jika tidak melakukan seperti ini,
dia tidak ceria dan menjadi malas.”

(HR. al-Bukhari no. 1142 dan Muslim no. 776)


Kalau memang kita suka melakukan solat malam
atau amalan sunnah yang lainnya,
maka hendaklah amalan-amalan tersebut tetap dijaga.

Kalau selalunya mengerjakan solat malam 3 raka’at
dan dilakukan terus menerus
(walaupun jumlah raka’at yang dikerjakan sedikit),
maka itu lebih baik daripada tidak shalat malam sama sekali.

Amalan yang Berterusan, Amalan yang Paling Dicintai

Rasulullah SAW bersabda,

اكْلَفُوا مِنَ الْعَمَلِ مَا تُطِيقُونَ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يَمَلُّ حَتَّى تَمَلُّوا وَإِنَّ أَحَبَّ الْعَمَلِ إِلَى اللَّهِ أَدْوَمُهُ وَإِنْ قَلَّ

“Bebanilah diri kalian dengan amal sesuai dengan kemampuan kalian.
Kerana Allah tidaklah bosan sampai kalian merasa bosan.
(Ketahuilah bahawa) amalan yang paling dicintai oleh Allah
adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit.”

(HR. Abu Daud, An Nasa’i, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah.
Syaikh Al Albani dalam Sahihul Jami’ no. 1228 mengatakan hadits ini sahih)

Ingatlah bahawa rajin ibadah bukanlah hanya di bulan Ramadhan saja.
Ulama salaf pernah ditanya
tentang sebahagian orang yang rajin beribadah di bulan Ramadhan,
namun jika bulan suci itu berlalu
mereka pun meninggalkan ibadah-ibadah tersebut.
Dia pun menjawab,

بِئْسَ القَوْمُ لاَ يَعْرِفُوْنَ اللهَ حَقًّا إِلاَّ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ

“Alangkah buruknya tingkah mereka,
mereka tidak mengenal Allah melainkan hanya di bulan Ramadhan!”
(Lihat Latho’if Ma’arif, 244)

Sedangkan Rasulullah SAW bersabda,

تَعَرَّفْ إِلَي اللهِ فِى الرَّخَاءِ يَعْرِفْكَ فِى الشِّدَّةِ

“Kenalilah Allah di waktu lapang,
nescaya Allah akan mengenalimu ketika susah.”

(HR. al-Hakim.
Syaikh Al Albani dalam Sahih wa Dho’if Al Jami’ Ash Shogir mengatakan bahawa hadits ini sahih)

Itulah beberapa amalan yang seeloknya
kita terus amalkan di bulan-bulan setelah ramadan..
dan bersedialah untuk ramadan yang seterusnya insyaAllah..
moga kita sempat bertemu dengan ramadan yang akan datang..


p/s: kalau di bulan ramadhan selalunya kita meletakkan target mungkin untuk bangun qiamullail beberapa kali seminggu, atau mengkhatamkan bacaan Al-Quran sekurang-kurangnya sekali..apa salahnya kalau kita set target untuk bulan-bulan setelah ramadhan?

p/s2: selamat bermujahadah buat semua :)

Friday, September 18, 2009

Selamat Aidilfitri

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, sudah hari ke 28 kita berpuasa bersama-sama. Tinggal satu malam lagi, apa yang perlu kita buat? Masak lauk raya? Buat kuih? Check baju raya ada atau tiada? Terpulanglah pada anda, yang mana lebih penting, raya secara fizikal atau raya secara rohaniah. Kerana islam itu tidak bersikap paksaan.

Kami dari crew IMAN, ingin sekali mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Kami dari crew IMAN juga ingin mengucapkan Maaf Zahir Batin.

Maaf atas kekalutan kami. Maaf atas kekurangan kami. Maaf atas kesilapan kami. Maaf atas ketidakupayaan kami. Maaf atas kebosanan kami. Maaf, maaf dan maaf. Tidak mampu untuk menukilkan lagi kesalahan-kesalahan kami yang banyak sekali itu, perit. Huhu. Semoga kita saling maaf-memaafkan kerana kita sama...kita manusia!



Kehampiran syawal. Marilah kita berfikir sejenak.

Apa yang aku dah buat dalam bulan Ramadhan ini yang surenyelah, Allah suke?

Apa yang aku dah buat yang pastinya Allah murka?

Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya. Terdapat di dalam hadith yang mana kita disarankan untuk menyebut "TaqabbalaLLahu minna wa minkum". Marilah kita mengamalkan hadith Rasulullah ini :

Berkata al-Hafiz Ibnu Hajar al-'Asqalani: "Dalam al-Mahaamiliyat dgn isnad yg hasan drp Jabyr ibn Nufair, dia berkata:

"Apabila para sahabat Rasulullah SAW. bertemu di hari raya,

sebahagian mereka mengucapkan kepada sebahagian lainnya

"TaqabbalaLLahu minna wa minkum"

(Semoga Allah menerima (amalan) daripada kami dan (amalan) daripada kamu).”

[Fath al-Bari 2:446]


Jadi, Taqabbalallahu minna wa minkum semua!
Salam Aidilfitri...

-misteri-






Teknik Berbaik Sangka

Bismillahirrahmanirrahim.

Pada hari ini akan diselitkan sedikit bicara dan bingkisan untuk kita sama-sama renung-renungkan, faham-fahamkan dan mudah-mudahan sama-sama kita amal-amalkan. Tips-tips ini diambil dari website seorang saudara yang juga menimba ilmu di bumi Indonesia ini, di sini.

Seperti kita tahu, Allah menyuruh kita berbaik sangka, kerana bersangka-sangka itu amatlah bahaya, jika tidak bersangka dengan betulnya. Ia mampu untuk mengundang gembira, juga membawa perbalahan yang asasnya adalah salah faham tidak berbukti. Dengan jelas tersebut di dalam surah Al-Hujurat (49) : 12

"Wahai orang-orang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain..."

Marilah kita sama-sama berusaha memperbaiki diri, agar menjadi insan yang lebih bermakna di dunia dan di akhirat, insyaAllah, dengan izinNya.


Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :

"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :

"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku".

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):

"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):

"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :

"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku
tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :

"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.”

Marilah kita muhasabah diri, kerana sebagai manusia kita tidakkan sempurna, dan tiadalah kita mampu melarikan diri dari melakukan kesilapan.

Semoga dimanfaatkan, insyaAllah.

~manusia misteri~

Thursday, September 10, 2009

IHYA' RAMADHAN [IHRAM '09]




"SEMARAKKAN RAMADHAN, CEMERLANGKAN AMALAN"

31.08.2009-18.09.2009

PROGRAM SEPANJANG IHRAM '09:


  • SOLAT TARAWIKH BERJEMAAH DAN TAZKIRAH MENGIKUT KOSAN.

  • TADARUS AL-QURAN MENGIKUT KOSAN.


Pembahagian juzuk:

Alpina: 1-4

Bale 1 : 5-8

Bale2-Bale4 : 9-12

Cikuda & Bundarama: 13-16
Belakang Alfamart : 17-19

Mulana : 20-23

Sukawening : 24-27

Jalan Sayang: 28-30


Perhatian!!!


• Setiap kosan DIWAJIBKAN melaksanakan pembacaan Tadarus Al-Quran mengikut juzuk-juzuk yang telah ditetapkan.
• Untuk melancarkan lagi program ini,setiap kosan boleh melantik seorang ketua bagi setiap kosan.
• Setiap ketua yang dilantik perlu membahagikan juzuk yang telah diberikan kepada setiap ahli dan memastikan setiap ahli mengambil bahagian.

• Pembacaan Tadarus ini perlu dihabiskan SEBELUM 15 September 2009
(Majlis Khatam Al-Quran)



  • QIAMULLAIL DAN SAHUR BERSAMA.

Tarikh : 12/09/2009 (21 Ramadhan)
Hari : Awal pagi Sabtu- mlm jumaat

Masa : 3.00 pagi
Tempat: Masjid Ibnu Sina UNPAD


**Sesiapa berminat, sila tulis nama di borang kehadiran yg telah diedarkan di setiap batch utk tempahan makanan sahur. Yg terlambat, sila maklumkan pada mana2 ahli IMAN.


  • MAJLIS KHATAM AL-QURAN DAN IFTAR JAM’IE (BERBUKA PUASA) (15.09.2009, FK, A.4.1)

  • PROGRAM KEBAJIKAN “CRY NO MORE”.


Tarikh : 13.09.2009 (Ahad)
Masa : 3.00 petang


Pelaksanaan:
**Pemberian juadah berbuka kepada jiran tetangga Indonesia di sekitar kawasan (Cikuda, Sukawening, Mulana, Bale/Pedca, Alpina

Rumah berkumpul utk penyediaan makanan:

Cikuda - Casa Pelangi, Nik Syuhada Fk'08 (081809483702)
Mulana - rumah Mina Fk Kpbi '07 (081809373036)

Sukawening - Browenely, Munirah Abdullah (081809675685)

Pedca/Bale - rumah Khairi Fatimah Fk '06 (081802090786)

Alpina - rumah Suhailah Fk '08 (081910590583)


**Masa utk mula masak-memasak & pembahagian makanan adalah mengikut jarkom kawasan masing2..
(setiap kawasan mungkin berlainan masanya, tertakluk pada ketua masaknya dan menu)

**Semua mahasiswa Malaysia muslim/nonmuslim dijemput menjayakan program ini dgn menyumbang tenaga & masa yg ada. Maklumat lanjut akan dimaklumkan nanti.

**Semoga dgn ini, dapat memulihkan hubungan & merapatkan silaturrahim kita dgn penduduk di sini..Moga Allah terima amal kita sekalian~


"Barangsiapa yg memberikan juadah berbuka buat org yg berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yg berpuasa itu tanpa kurang sedikit pun" [Hadis Riwayat At-Tirmizi]

  • EDARAN INSOFT DAN RISALAH EDISI KHAS RAMADHAN.


  • TAYANGAN VIDEO DAN SLIDE SHOW DI DEWAN KULIAH.


p/s : Kita sudah di fasa terakhir ramadhan..Jom cari malam Al-Qadar~!^^