Friday, September 18, 2009

Teknik Berbaik Sangka

Bismillahirrahmanirrahim.

Pada hari ini akan diselitkan sedikit bicara dan bingkisan untuk kita sama-sama renung-renungkan, faham-fahamkan dan mudah-mudahan sama-sama kita amal-amalkan. Tips-tips ini diambil dari website seorang saudara yang juga menimba ilmu di bumi Indonesia ini, di sini.

Seperti kita tahu, Allah menyuruh kita berbaik sangka, kerana bersangka-sangka itu amatlah bahaya, jika tidak bersangka dengan betulnya. Ia mampu untuk mengundang gembira, juga membawa perbalahan yang asasnya adalah salah faham tidak berbukti. Dengan jelas tersebut di dalam surah Al-Hujurat (49) : 12

"Wahai orang-orang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain..."

Marilah kita sama-sama berusaha memperbaiki diri, agar menjadi insan yang lebih bermakna di dunia dan di akhirat, insyaAllah, dengan izinNya.


Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :

"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :

"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku".

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):

"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):

"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :

"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku
tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :

"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.”

Marilah kita muhasabah diri, kerana sebagai manusia kita tidakkan sempurna, dan tiadalah kita mampu melarikan diri dari melakukan kesilapan.

Semoga dimanfaatkan, insyaAllah.

~manusia misteri~

0 comments: