Tuesday, July 21, 2009

[Terkini] Eksplorasi Du'at Sekarang Dibuka Untuk UMUM


Assalamuaikum buat semua sahabat-sahabat... Ada khabar gembira buat anda. InsyAllah pihak kami, IMAN akan membuka penyertaan untuk sahabat dari luar Bandung untuk menyertai program Eksplorasi Du'at kami.

**Bagi yang hanya bercadang untuk mengikuti sebahagian daripada program sahaja:-
bersama pengangkutan**

  1. hari pertama: RM 25 / Rp 75.000
  2. hari kedua: RM 40 / Rp 120.000
  3. hari ketiga: RM 25 / Rp 75.000

***Pengangkutan sendiri***


  1. hari pertama: RM 20 / Rp 60.000
  2. hari kedua: RM 35 / Rp 105.000
  3. hari ketiga: RM 20 / Rp 60.000


***Untuk hari kedua, akan diadakan rombongan ke Tampin. Bagi yang tidak bercadang untuk menyertainya, bayaran adalah sebanyak RM 30


***Pendaftaran kini dibuka untuk semua sama ada dalam atau luar UNPAD. Tempat adalah TERHAD :)


***Sesiapa yang berminat boleh mendapatkan borang penyertaan pada wakil tempat tinggal masing-masing atau terus berhubung dengan mereka:


Bale Padjadjaran - Farhana Yem FK08 (087822212072)

Sukawening - Badihah binti Ali FK07 (081910331421)
Cikuda - Nurul Aiman binti Ismail FK07 (081802057313)
Maulana - Nur Afiqah binti Abdullah FK07 (081809571071)

Alpina - Ahmad Zulhazwan bin Ahmad Kasim FK06 (081809031717)


***Juga boleh tinggalkan sebarang pesanan di sini...

By Amad

Monday, July 20, 2009

Khabar Dari Al-Quds!

Wallpaper Palestine... Tekan untuk besarkan

(Terkini) 2 cedera pertempuran tentera Fatah dengan pelarian Palestin.

Isnin , 20/07/2009 – Dua rakyat Palestin tercedera semasa pertempuran dengan tentera Mahmoud Abbas, bekas ketua Palestin Authority (PA) yang menyerang kem pelarian Jalazone di Ramallah dengan tujuan untuk menculik seorang pemimpin terkemuka Hamas.

Saksi-saksi melaporkan sejumlah besar lelaki bersenjata menyerbu kem pelarian jam 2 pagi sambil melepaskan tembakan dan mengepung rumah Khalil Amer untuk menahannya. Mereka menambah pertempuran kejam meletus antara penduduk di kem dan tentera Abbas yang menembak secara rambang ke arah orang ramai yang marah itu sehingga menyebabkan kecederaan dua saudara tersekat Amer sebelum mereka dihantar ke hospital dan memindahkan ibu dan makciknya selepas mereka didapati pengsan.


Pernyataan Qadumi mengungkap rahsia Fatah.


Isnin , 20/07/2009 – Penulis dan pengkaji Palestin, Ibrahim Hamami menegaskan bahawa tuduhan Pemimpin Fatah dan Ketua Bahagian Politik Palestinian Liberation Organization (PLO) Faruk Qadumi terhadap Presiden Palestin Mahmud Abbas dan pemimpin kumpulan pengkhianat Fatah, Muhammad Dahlan yang dianggap terlibat dalam pembunuhan Presiden Yasser Arafat, adalah sangat penting.

Perkara ini disampaikan oleh Hamami dalam dialog dengan agensi berita Arab “Quds Pers” yang diterbitkan semalam, Ahad (19/7). Beliau berpendapat, ia penting bukan kerana menjelang muktamar keenam gerakan Fatah dan bukan kerana berasal dari tokoh politik yang mempunyai pengaruh,Faruq Qadumi, tetapi kerana perkara tersebut menjelaskan realiti yang masih menjadi keraguan dan tanda tanya di kalangan para pemimpin Fatah dan para pemimpin politik Palestin, atas sebab tidak dijelaskan realiti kematian Presiden Yasser Arafat. Oleh kerana itu, ia dianggap sebagai peristiwa pembeza dalam sejarah Fatah antara masa Arafat dan sesudahnya.



Tawanan HAMAS: Menculik tawanan yang dibebaskan tindakan jenayah dan tidak bermoral.



Isnin , 20/07/2009 – Para tawanan HAMAS dalam penjara Zionis mengutuk tindakan pemburuan dan penyeksaan yang dilakukan secara berterusan oleh militia Abbas terhadap pejuang Palestin di Tebing Barat. Mereka juga turut mengutuk secara khusus tindakan menculik yang dilakukan oleh militia tersebut terhadap tawanan yang dibebaskan sebelum mereka tiba di rumah mereka.

Para tawanan tersebut berkata dalam satu kenyataan yang diseludup keluar dari penjara Zionis pada petang Khamis (16/7) yang diterima oleh Pusat Media Palestin: “Pihak ‘keselamatan’ dan pihak berkuasa di Ramallah dengan pelbagai namanya di Tebing Barat, masih terus melakukan tindakan menculik para mujahidin yang terdiri daripada kader-kader, para anggota dan penyokong gerakan HAMAS, serta golongan pejuang dari kalangan rakyat Palestin. Mereka juga terus diburu, diseksa dan dibunuh.

Para tawanan itu menambah: “Apa yang menyedihkan ialah pihak ‘keselamatan’ itu menunggu tawanan HAMAS yang dibebaskan dari penjara Zionis di sekatan-sekatan jalanraya sebagaimana berlaku baru-baru ini terhadap beberapa orang pejuang. Paling akhir ialah Iyad Habib dari Beit Lehm yang dibebaskan pada 9 Julai setelah menjalani tahanan pentadbiran dalam penjara Zionis selama 2 tahun, sebaik sahaja keluar dari penjara, beliau mendapati militia Abbas sedang menunggunya untuk diculik sebelum sempat beliau sampai ke rumahnya.


(Terkini) 7 Penyokong Hamas ditangkap!


Jumaat , 17/07/2009 -
Pasukan Keselamatan yang setia kepada bekas pemimpin PA dan Fatah, Mahmoud Abbas pada Rabu lalu telah menculik tujuh penduduk yang menyokong Hamas di daerah Tulkarem, Nablus dan Jericho termasuk dua bekas tahanan penjara Israel dan seorang anggota majlis perbandaran.

Omama, laman web rasmi Hamas di Tebing Barat, dalam satu kenyataan pada Khamis lalu berkata lima penduduk telah diculik di Tulkarem dan seorang bagi Nablus dan Jericho. Sementara itu, pihak berkuasa Abbas telah membebaskan Huda Mara’ba, 61 selepas 50 hari ditahan.

Sumber tempatan di Qalqilia menyatakan Mara’ba diharamkan masuk Qalqilia atau melawat kubur suaminya manakala bapanya dipaksa menandatangani surat jaminan yang menghendaki anak perempuannya tidak memasuki bandar tersebut atau jika tidak mereka berdua akan ditahan.



(Terkini) Al-Qaddumi sekali lagi menegaskan keterlibatan Abbas dan Dahlan dalam pembunuhan Arafat dan para pimpinan HAMAS.



Muhammad Dahlan, Gunting Dalam Lipatan buat Ummat Islam


Jumaat , 17/07/2009 –Sekali lagi Faruq al-Qaddumi, setiausaha agung pergerakan Fatah menegaskan penglibatan Abbas dan Dahlan seorang pemimpin yang khianat dan telah melarikan diri itu dalam konspirasi pembunuhan Presiden Arafat dan para pemimpin pejuang lain. Beliau juga menegaskan bahawa beliau tidak mengiktiraf kerajaan Palestin di Ramallah.

Al-Qaddumi berkata dalam kenyataan akhbar kepada al-Jazeera pada petang Rabu (15/7): “Saya tidak menuduh sesiapa. Tetapi saya hanya membentangkan laporan pertemuan antara Areal Sharon, Abu Mazin dan Dahlan.” Beliau juga percaya dan pasti bahawa laporan itu adalah benar. Beliau berkata: “Saya hanya membentangkan satu dokumen. Jika ia palsu, sila buktikannya. Saya yakin ia adalah dokumen asli dan segala yang terdapat di dalamnya benar.

Beliau juga menambah: “Semenjak tahun 2004 hingga sekarang, telah terbukti melalui perlakuan beberapa anggota pihak berkuasa, maklumat-maklumat ini adalah benar.” Beliau juga menjelaskan beliau telah memaklumkan beberapa orang anggota jawatankuasa pusat pergerakan Fatah dan Majlis Revolusi tentang dokumen tersebut.



(Terkini) Kelab malam Israel edar poster wanita bogel berlatarkan Qubbah Sahra.

Jumaat , 10/07/2009 – Salah sebuah kelab malam di Israel membuat kad undangan dan poster yang dihiasi dengan foto wanita bogel berlatarkan Qubbah Sahra. Perkara ini mengundang kecaman hebat dari warga Palestin yang melihatnya sebagai penghinaan terhadap kehormatan kaum muslimin dan Arab.

Zahi Nujaedat, juru cakap Gerakan Islam di Palestin ’48 dalam keterangan akhbarnya Khamis (9/7) mengatakan;”Undangan sebegitu itu tidak lain adalah sindiran kepada umat Islam dan Arab yang lalai agar mereka bangkit dan mengumumkan dirinya sebagai penjaga dan pejuang bagi tempat mi’rajnya Rasulullah ke langit ketujuh.

Nujaedat menambah, “Celakalah orang yang melakukan perbuatan jahat itu. Foto yang disebar tersebut menunjukkan bahawa masyarakat Zionis dengan semua elemennya, sama ada pemerintah mahupun masyarakatnya, hingga kepada para pemabuk dan penarinya, bertekad kuat untuk merobohkan masjid Al-Aqsa dan menggantinya dengan haikal Sulaiman.”



Hammad : “Kami berjaya menahan rangkaian perisik Fatah di Gaza”.

Khamis , 09/07/2009 – Di dalam satu wawancara dengan TV Al-Aqsa milik Hamas di Gaza, Fathi Hammad yang merupakan Menteri Dalam Negeri bagi Kerjaan Hamas di Gaza yang telah dibubarkan, berkata bahawa pihak keselamatan di kementeriannya telah menahan mereka yang digelar “rangkaian perisik” yang bekerja untuk gerakan Fatah.



Menurut Hammad, semua yang ditahan telah disyaki mengumpul maklumat berkaitan sayap bersenjata Hamas, kelengkapan persenjataan mereka serta menjejaki pergerakan pemimpin Hamas, terumatanya Ismail Haniyya.

Menurut Hammad lagi, perkara-perkara itu telah didedahkan melalui sesi siasatan ke atas rangkaian perisik tersebut bahawa mereka menerima arahan daripada Ramallah dan diberi tugas untuk menyediakan laporan lengkap berkaitan Hamas untuk difailkan kepada pihak berkuasa Palestin, PA di Tebing Barat.

Hamad menambah bahawa laporan tersebut akan dihantar ke Israel dan Amerika.




Sunday, July 19, 2009

Isra' Mi'raj & Hakikat Solat

27 Rejab 1430 H/ 20 Julai 2009

Allah berfirman dalam pembukaan surah Al Isra’:
“Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”


Dari ayat ini bisa kita ambil beberapa pelajaran:

Pertama - bahwa yang Allah isra’kan adalah hamba-Nya (abduhu).

Kata hamba maksudnya adalah Rasulullah saw. Ini merupakan deklarasi dari Allah bahwa Rasulullah saw. adalah contoh hamba-Nya. Dialah yang harus dicontoh untuk mencapai derajat kehambaan. Tidak ada yang pantas diidolakan dalam perjalanan menuju Allah kecuali Rasulullah saw. Mengapa?

(a) Allah memuji akhlaknya: “Wa innaka la’alaa khuluqin adziim (Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung)” (QS. Al Qalam:4).
(b) Rasulullah saw. dijamin masuk surga, maka siapa yang ingin masuk surga tidak ada pilihan keculi dengan mencontohnya.
(c) Perbuatan Rasulullah adalah terjemahan hidup dari Al Qur’an. Maka tidak mungkin seseorang paham maksud Al Qur’an tanpa merujuk kepada sirahnya.

Kedua - bahwa isra’ mi’raj ini terjadi hanya semalam.

Kata lailan pada ayat di atas, yang artinya “pada suatu malam” adalah penegasan terhadap makna tersebut. Dari sini nampak bahwa kejadian Isra’ mi’raj adalah mu’jizat. Sebab perjalanan sejauh itu di tambah lagi dengan naik ke langit lapis tujuh sampai ke sidratul muntaha adalah jarak yang tidak mungkin ditempuh dengan kendaraan apapun yang dimiliki manusia baik pada saat itu maupun pada zaman teknologi yang sangat canggih seperti sekarang ini.

Untuk mencapai bintang terdekat saja dari bumi dengan mengendarai pesawat tercepat di dunia “Challanger” dengan kecepatan 20 ribu km perjam, para ilmuwan mengatakan itu membutuhkan 428 tahun. Sungguh luar biasa kejadian isra’ mi’raj sebagai bukti keagungan Allah sekaligus, sebagai bukti bahwa manusia bagaimana pun pencapain keilmuannya masih tetap tidak ada apa-apanya dibanding dengan kemahakuasaan Allah swt.

Ketiga - Diikatnya antara dua masjid: masjid Al haram dan masjid Al Aqsha menunjukkan beberapa hal:

(a) bahwa Allah swt. sangat mencintai masjid.
(b) bahwa semua bumi ini diciptakan oleh Allah untuk tempat bersujud.
(c) bahwa semua masjid di manapun berada adalah sama, milik hamba-hamba Allah.
(d) bahwa siapapun yang mengaku beriman ia pasti mencintai masjid dan meramaikannya.

Allah berifirman:
“Yang memakmurkan masjid-masjid Allah hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan shalat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.” (QS. At Taubah:18).

Karena dalam sejarah kita menyaksikan nabi saw. selalu membangun masjid setiap singgah di suatu tempat.

Keempat - kata masjid identik dengan ibadah shalat. Dan perjalan Isra’ mi’raj juga identik dengan penerimaan ibadah shalat, langsung dari Allah swt.

Tidak ada ibadah dalam Islam yang diserahkan langsung oleh Allah kepada Rasulullah saw. kecuali shalat. Selain shalat semua ibadah diterima melalui malaikat Jibril alahissalam.

Dari sini nampak betapa agungnya ibadah shalat. Dalam pembukaan surah Al Mu’minuun ketika Allah swt. menyebutkan ciri-ciri orang mu’min yang bahagia, penyebutan itu dimuali dengan shalat “alladziina hum fii shalaatihim khaasyi’uun” dan ditutup dengan shalat “walladziina hum ‘alaa shalawaatihim yuhaafidzuun”.

Para ulama tafsir ketika menyingkap rahasia ayat ini mengatakan bahwa itu menunjukkan pentingnya shalat. Bahwa shalat merupakan barometer ibadah-ibadah yang lain. Bila shalat seseorang baik, maka bisa dipastikan ibadah-ibadah yang lain akan ikut baik. Sebaliknya bila shalat seseorang tidak baik, maka bisa dipastikan ibadah-ibadah yang lain tidak akan baik.

Itulah makna ayat: “Innash sholaata tanhaa ‘anil fahsyaai wal mungkar (sesungguhnya shalat pasti akan mencegah pelakunya dari perbuatan keji dan mungkar)” (QS. Al Ankabuut: 45).

Di hari Kiamat pun kelak demikian. Shalat tetap menjadi barometer ibadah-ibadah yang lain. Karena itu Nabi saw. bersabda: “Awwalu maa yuhasabu bihil ‘abdu yaumal qiyaamati ashshalaatu (yang pertama kali kelak di hisab pada hari Kiamat adalah ibadah shalat)”. Wallahu a’lam bishshawab.

sumber: dakwatuna

**Info bulan Rejab : link

**Ceramah Sirah Isra' Mi'raj by Dr.Asri :



**Sama2 kita jadikan sirah perjalanan isra' mi'raj ini sebuah perjalanan menuju kesempurnaan..
Perbanyakkanlah ibadah seperti berpuasa sunat dll pada bulan Rejab & Syaaban ini. Sama2 kita nantikan Ramadhan yg dirindui..Moga Allah terima amal ibadah kita & semoga menjadi lebih baik~ameen..;)

:: 'abid sakina

Thursday, July 16, 2009

Video Promo Explorasi Du'at




Selamat Menonton

Saturday, July 11, 2009

Eksplorasi Du'at


TENTATIF PROGRAM:

14 Ogos 2009 (Jumaat)

Masa Acara

04.00 p.m Pendaftaran Peserta, solat Asar
06.00 p.m Makan malam
06.30 p.m Ice Breaking
07.30 p.m Solat Maghrib
08.00 p.m Slot 1 - 'Burning Desire'
10.00 p.m Tidur


Penceramah: Ust. Riduan Nor ( Pengarang buku tarbiyah dan dakwah, Pendakwah bebas, CEO Muslim Care dan CEO Jundi Resources)

15 Ogos 2009 (Sabtu)

Masa Acara

05.30 a.m Persiapan Diri, solat Subuh
07.30 a.m Sarapan
08.00 a.m Slot 2 – 'Shift Our Paradigm' Bahagian 1
10.00 a.m Slot 3 – 'Shift Our Paradigm' Bahagian 2
12.00 p.m Rehat, makan tengah hari, solat Zuhur
02.00 p.m Slot 4 – 'Shift Our Paradigm' Bahagian 3
04.00 p.m Bertolak ke Tampin, Negeri Sembilan, makan, solat Asar
06.00 p.m Tiba di Tampin, Negeri Sembilan, solat Maghrib
08.30 p.m Bertolak Pulang


Penceramah: Ust. Hasrizal Abdul Jamil ( Penulis buku best seller 'Aku Terima Nikahnya' dan pemilik laman blog saifulislam.com)

16 Ogos 2009 (Ahad)

Masa Acara

05.30 a.m Persiapan diri, solat Subuh
07.30 a.m Sarapan
08.00 a.m Slot 5 – 'Kembara Dakwah Kami'
10.00 a.m Majlis Penutup ( di SMI Al-Amin)
11.30 a.m Bertolak ke Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur
12.00 p.m Tiba di Taman Tasik Titiwangsa, makan tengahari, solat Zohor
01.40 p.m Bertolak ke Rumah Titian Kaseh
02.00 p.m Tiba di Rumah Titian Kaseh
02.30 p.m Tayangan Filem ' Laskar Pelangi'
04.00 p.m Perbincangan dan Curhat
04.30 p.m Pemberian Sumbangan dan Cenderahati
05.00 p.m Acara Selesai, solat Asar

Penceramah: Akh Ammar Zain dan isterinya, Ukhti Anfal Saari

Perhatian:

Penyertaan adalah terhad kepada pelajar-pelajar Malaysia di Bandung.

Sesiapa yang berminat boleh mendapatkan borang penyertaan pada wakil tempat tinggal masing-masing:

Bale Padjadjaran - Farhana Yem FK08 (087822212072)
Sukawening - Badihah binti Ali FK07 (081910331421)
Cikuda - Nurul Aiman binti Ismail FK07 (081802057313)
Maulana - Nur Afiqah binti Abdullah FK07 (081809571071)
Alpina - Ahmad Zulhazwan bin Ahmad Kasim FK06 (081809031717)

Pengangkutan peserta dari Greenwood, Terminal Putra (LRT) dan STAR Ampang ( Bagi mereka yang datang dari Stesen Puduraya) disediakan oleh pihak penganjur.

* Untuk sahabat yang bukan dari Bandung tetapi berminat, kami untuk masa ini masih bergantung dengan kehadiran dari Bandung. Jika masih ada tempat, InsyAllah kami akan membukanya. Prinsipnya "Siapa cepat, Dia dapat" *


By: Amad